Artiklen indeholder reklamelinks
Søgemaskineoptimering kan være en fantastisk måde at få nye kunder ind i butikken på. Men man kan som virksomhed gør meget, før end man henter professionel hjælp ind – især 3 lavpraktiske ting kan man starte på for at gøre arbejdet nemmere, og derved billigere, når eksperterne bringes ind senere.
De 3 tips herunder er givet af John Nielsen, der arbejder professionelt med søgemaskineoptimering for midt- og østjyske virksomheder i OnlineSynlighed.dk.
Hvis du driver en frisør har du sakse, hårprodukter og lignende fra specifikke leverandører. Driver du en webshop sælger du typisk produkter fra andre producenter – altså dine leverandører. Og hvis du er tømrer har du dit træ og din hammer fra en leverandør.
Disse leverandører har ofte gode og stærke websites. Hvis du beder om et link fra disse leverandører – et link, der kan gives, fordi I har et samarbejde og du er forhandler og erhvervsbruger – får du et stærkt og autoritært link til dit website.
“Links fra leverandører er med til at booste ethvert website i søgeresultaterne. Jeg anbefaler altid at tage kontakt til leverandørerne som noget af det første for at høre, om de ikke ønsker at give et link og dermed promovere de, der sælger deres varer på et dagligt basis” fortæller John Nielsen.
Google, Danmarks mest brugte søgemaskine med en markedsandel på 95 %, er først og fremmest tekstbaseret.
Ved at skrive meget tekst på din side øger du derfor Googles incitament til at sende besøgende i din retning.
I praksis skal du blot dele ud af din viden inden for det felt, du har valgt at specialisere dig. Skriv gode og lange blogindlæg om det, du ved. Det opnår du to fordele ved, fortæller John Nielsen:
“Ikke alene får du flere besøgende fra Google ved at vise samme, at du er den ultimative ressource, men du viser også dine besøgende, at du er den rette mand eller kvinde at købe ved. Dine kunder vil naturligvis købe fra den bedste. Og ved at skrive stolpe op og stolpe ned om det, du sælger, viser du dine kunder, at du ER den bedste til den opgave, de står og har brug for at få løst, eller det produkt, de ønsker at købe.”
“Når jeg får en kunde, der har kodet sit website i hånden eller brugt en gammel editor som fx Microsoft Frontpage bruges det første stykke tid altid på at skifte over i et CMS som WordPress. Det er desværre ganske nødvendigt”, fortæller John Nielsen.
Et CMS – Content Management System – gør det nemt at foretage ændringer og at skabe et søgemaskinevenligt site – i modsætning til et håndkodet site, hvor alt skal ændres på undersidebasis.
Man kan derfor spare mange penge på fra starten af at lave ens website i et CMS. Det gør det nemmere for den fremtidige SEO-mand- eller kvinde at skabe et søgemaskinevenligt site. Uden et CMS kan det første stykke tid gå med blot at skifte websitet over i samme.
Med 3 ovenstående ændringer på plads er du godt på vej – og vejen er banet for en dygtig SEO-leverandørs arbejde.