Artiklen indeholder reklamelinks
Google AdWords, også kendt som PPC-annoncering, og søgemaskineoptimering har altid kæmpet en svær kamp om opmærksomhed.
På den ene side er det muligt her og nu at få betalende kunder ind i butikken ved at gøre brug af Google AdWords. Til gengæld skal du blive ved med at betale for hver eneste kunde du får i fremtiden.
Med søgemaskineoptimering skal der lægges en forholdsvis stor investering til at starte med – men den resulterer til gengæld i “gratis kunder” i lang tid fremover.
Erhvervsnyhederne.dk har samlet 3 ting, der sætter SEO foran Google AdWords. Brug dem som inspiration og SEO tips:
Med PPC-annoncering kan du målrette dine sider præcis til hvilke besøgende, du gerne vil have – og så får du kun disse besøgende. Det vil være personer, der søger efter din vare og derfor også er klar til at betale for den.
Med SEO får du masser af informationssøgende, der måske ikke er klar til at købe lige nu. De er umiddelbart ikke meget værd. Men det kan de blive.
Hvis du samler nyhedsbreve ind fra disse besøgende – fx med en popup-box som den danske Twami – kan du i fremtiden sende reklame til dem på mail. For mange webshops udgør nyhedsbrevet op imod en tredjedel af omsætningen.
Du får mange irrelevante besøgende – men bygger du et forhold til dem kan de forvandles til betalende kunder i fremtiden.
Det er dyrt at lave vidtgående tests med besøgende, du betaler for hver eneste måned. Men samtidigt er splittests vejen til en vel konverterende webshop.
Brug nogle af dine gratis besøgende til at lave vidtgående besøgende. Når dine besøgende ikke koster dig noget at få ind på siden – de er jo kommet ved hjælp af SEO – kan du også tillade dig mere, end hvis du betaler 20 kroner per styk for at de rammer en meget specifik landingsside.
Du kan splitteste dit website med programmer som Visual Website Optimizer og Optimizely til en fast og lav pris på et par hundrede kroner hver eneste måned. Et godt SEO tip er at bruge den samme URL og javascript til at lave dine splittests, således at det samme indhold ikke er tilgængeligt på flere URL’er.
Tager du din webshop og kigger langt ned ad vejen giver SEO dig mulighed for at dumpe dine priser – og derved blive dine konkurrenter kvit.
Lægger du en stor investering i søgemaskineoptimering her og nu vil du få en stor mængde gratis (og betalende) besøgende i fremtiden. Når du ikke betaler for dine besøgende bliver dit overskud per solgt enhed større. Og du slipper for en væsentlig udgift, dine konkurrenter har – i hvert fald, når vi går ud fra, at I har identiske indkøbspriser.
Det betyder, at du kan sælge dine varer til en lavere pris end dine konkurrenter – og derved endeligt kvase samme.
Sætter du priserne tilpas lavt får du ikke alene alle kunder – det betyder også, at dine konkurrenter ingen får. Med deres udgifter til PPC-annoncering kan de ikke holde samme prisniveau, som du kan, hvis du til at starte med har investeret hårdt i søgemaskineoptimering.
SEO er den på langt sigt mest interessante måde at få kunder på. Få eventuelt SEO tips af en professionel, hvis du ønsker at klare det selv, for at blive skubbet i den rigtige retning til at starte med.