Artiklen indeholder reklamelinks
Linkbuilding anses af mange for at være den sværeste kunst inden for søgemaskineoptimering – og samtidigt er det også her, du har mulighed for virkeligt at trække fra dine konkurrenter.
Linkbuilding er svært, fordi at det kræver en (gerne flere) af tre ting:
Ingen af delene er lige til at få, hvis du først nu er ved at finde ud af, hvad SEO (søgemaskineoptimering) og linkbuilding er.
Vi har derfor fået SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk til at komme med 3 gode SEO tips til din daglige linkbuilding:
Mange danske fora giver mulighed for at have en signatur, hvorfra der kan laves et link. Dette kan fx være Amino.dk, et iværksætterforum, hvor du må have op til 3 links i din signatur.
Sådanne links kan give besøgende, sikre hurtig indeksering og også give værdi i søgemaskinerne.
Du skal dog passe på med dine ankertekster. Har du mange indlæg på forummet kan der lige pludseligt være flere tusinde links fra samme site med samme ankertekst til samme underside på dit website – og det er farligt. Det ser unaturligt ud af have tusindvis af links med samme ankertekst.
Overvej derfor at rette dine links til forsiden af dit website og brug domænenavnet som ankertekst. Det er ofte det mest ’naturlige’, man kan lave for ens website.
Tidligere benyttede mange sig af blogkommentarer og foraprofiler til at skabe links. Men det skal man holde sig fra i dag, spørger man John Nielsen:
”Fordi at alle kan lave blogkommentarer og forumprofiler er disse links heller intet værd. Google vil gerne honorere ens site for gode links, men ikke links, man selv skaber i ens profil”
Der er intet galt i at linke fra din profil på et forum – men at oprette (store mængder af) profiler alene for at linke fra dem vil ikke hjælpe en i søgemaskinerne. Tværtimod.
SEO tippet er her at linke fra de fora, man bruger aktivt – og ikke flere.
”Vild med Dans” kører for tiden over skærmen i de danske hjem. Her vinder Allan Simonsen runde for runde på trods af, at dommerne giver ham bundkarakterer. Det benyttede en bager til at lave ”Støt Allan Simonsen”-kager, hvor en SMS-stemme gik til Allan for hver solgt kage. Kagerne blev udsolgt.
Da Nicolaj Wammens kæreste blev gravid valgte Kondomaten at lave et Wammen-tilbud, der gik rundt i landets medier.
Og en anden fiffig bager lavede temakager, da MGP gik til København trods store protester fra Herning i midten af 2013.
Alle disse 3 eksempler er newsjacking – at tage en aktuel nyhed og lave et spændende twist på den, der skaber opmærksomhed (og links).
”Hvis du kan finde en god vinkel kan newsjacking være et fantastisk SEO tip, der bringer dig både links, besøgende og hvis du er heldig også kunder” fortæller John Nielsen.
Det vigtige er her at vinkle historien således, at en almindelig dansker vil synes, det er sjovt – newsjacking, hvor temaet er forargelse bringer sjældent noget positivt med sig.
Har du flere gode tips til SEO og linkbuilding? Del dem gerne – skriv til os på redaktionen@erhvervsnyhederne.dk, så vi kan opdatere denne tekst.