Artiklen indeholder reklamelinks
Konkurrencen online er stor i Danmark, når vi snakker om onlinehandel, for det kræver ikke meget at have en webshop kørende. Det kræver heller ikke meget at etablere en webshop, så næsten uanset branche er man garanteret konkurrenter og mange af dem. Derfor er det en god idé at vide, hvor man kan skille sig ud fra mængden for at bide sig fast i markedet og sikre sig, at kunderne handler hos en selv og ikke konkurrenten.
Der er forskellige fra branche til branche og fra marked til marked, men der er også nogle faktorer, som altid går igen. Herunder får du 3 af dem, og det er ikke noget, som er revolutionerende. Du har næsten med garanti hørt det før, men det tåler en gentagelse.
Selvom der er tale om handel på nettet, gælder de gamle dyder inden for det at drive en forretning nemlig stadig.
Selvom vi kan mange ting selv over nettet som forbrugere, er der stadig jævnligt brug for at kunne komme i kontakt med den sælgende virksomhed af et eller andet. Det kan både være fysiske produkter i alle størrelser, og det kan være ydelser af den ene eller den anden art.
Når vi som forbrugere har brug for at komme i kontakt med virksomheden, er der et problem, der skal løses, og hvis ikke man leverer fremragende service (i køberens øjne vel at mærke), kommer kunden ikke igen. Det er en gammel talemåde, at der skal 10 gide kundeoplevelser til for at gøre op for 1 dårlig.
Og i disse dage med onlinehandel er kundeservice om muligt endnu mere vigtigt, fordi ligesom butikkerne er online, er forbrugerne det også. Det åbner for dårlige anmeldelser en masse steder, og det kan være ødelæggende for forretningen.
Et godt eksempel på god kundeservice kunne være dette online apotek. Apoteket har fagpersonale ansat til at besvare spørgsmål over telefonen, som kunder måtte have. Selvom man handler på et online apotek, er der altså stadig god rådgivning, og der er nogen, man kan få fat på, hvis man har klager efterfølgende – det er god service, og det lægger forbrugerne mærke til.
Mange handler på nettet at en bestemt årsag, nemlig at det ofte er billigere end at handle i de fysiske butikker. Butikker, der kun findes online, kan i mange tilfælde have lavere omkostninger ved at drive butikken, og det betyder, at de kan sætte priserne lidt ned.
Eksempelvis skal rene onlinebutikker ikke betale for husleje til butikken, der er kun et lager, som en almindelige butik også skal have, der er ikke noget salgspersonale, og der er ikke de samme driftsomkostninger til lys, vand, varme og den slags.
Når der ikke er de omkostninger, behøver man ikke tjene lige så meget pr. enhed som en fysisk butik, og det kan give lavere priser, som igen kan give flere solgte produkter.
Fragt skal helst være gratis
Forbrugerne i Danmark vil have gratis fragt. Det er der ikke rigtig nogen vej udenom. Der er nok nogle, der ikke går op i, om der skal betales fragt eller ej, men for rigtig mange af dem, der handler på nettet, er det vigtigt at få betalt fragten.
Det ser næsten ud til at være en eller anden psykisk mekanisme i os forbrugere, at vi ikke vil betale fragt, men sådan er virkeligheden for butikkerne på nettet i dag. Det kan også være, at forbrugerne føler sig snydt, når de ser prisen på en vare, og når de skal betale, skal de betale mere end beregnet, fordi de ikke havde husket fragten.
Derfor skal man som webshop stærkt overveje, om det er værd at lægge udgiften for fragten over på forbrugerne, eller om det er bedre, at man selv klarer den regning.