Artiklen indeholder reklamelinks
Med online reputation management tager du kontrollen over eget brand tilbage. Vi kan ikke fjerne dårlig omtale online, men vi kan skabe resultater, der fylder mere. Formålet med online reputation management er således at overdøve den dårlige omtale.
Til at starte med skal du dog lægge mærke til hvilken dårlig omtale, du skal overdøve – og du skal vide det, når der opstår mere af den.
Til det formål er de følgende værktøjer brugbare:
UberSuggest er et værktøj, der tager Google Suggest-dataen og vise den i en overskuelig liste. Google Suggest ser du, når du i Googles søgemaskine foretager en søgning og du får forslag til, hvad du kan søge på.
Du bruger UberSuggest til online reputation management ved at tage dit brandnavn og skrive det ind. Du kan nu se, om der bliver søgt på ”brand konkurs”, ”brand dårlig betjening” eller lignende. De søgeord, der bliver søgt efter har du mulighed for at reagere på.
If This Then That som værktøj kan bruges til alt – også til online reputation management.
Du kan sætte værktøjet til at holde øje med hvornår siden om dit brand på Wikipedia bliver opdateret og således se det som den første, hvis den bliver redigeret med dårlig omtale.
Har du en fast side hos landets større medier kan du ligeledes bede om at blive opdateret her.
ITTT som online reputation management er mest til de større virksomheder.
Til små som store virksomheder er KnowEm.com et nyttigt værktøj.
KnowEm.com hjælper dig med at tjekke din ”vanity URL” – facebook.com/dinvirksomhed eksempelvis – på mere end 550 sociale netværk og 150 domæneendelser. Mange danske virksomheder er hurtige og dygtige til at sikre deres navn på Facebook og Twitter, men derudover halter det. Og hvis først en udenlandsk domænehaj får fat i virksomhedsnavnet på andet end .dk kan det ende med at koste mange penge at få igen. Danske GoMore måtte betale over 100.000 kroner til en svensk domænehaj, der var hurtigt ude til at stjæle domænenavnet, da GoMores tjeneste succes begyndte at blive en succes i Danmark. Det er 100.000 kroner, du i din virksomhed har mulighed for at spare.
Sidst bør også nævnes ImageRaider.com. På Google.com har du mulighed for at lave en ”reverse image search”. Her uploader du dit billede og får vist andre steder på nettet, hvor det samme billede bliver vist. Det er et nyttigt værktøj især til fotografer, der vil tjekke om deres ophavsretsbeskyttede værker bliver anvendt uden deres tilladelse.
Også til virksomheder der ønsker at holde øje med deres omdømme er det et nyttigt værktøj. Upload dit logo til ImageRaider og få automatisk kørt af tjek en gang om ugen. Så ser du hvilke sider der har brugt dit logo – ofte i forbindelse med en nyhed eller anden omtale af din virksomhed. Hvis omtalen er dårlig har du mulighed for at reagere med det samme og enten forsøge at fjerne eller overdøve den dårlige omtale.