Artiklen indeholder reklamelinks
En nylig undersøgelse fra Google lavet på mere end 3.000 smartphonebrugere i USA viser, at mobilbrugerne i høj grad er klar til at konvertere – og at man som virksomhed skal sørge for at have et telefonnummer på ens site.
Undersøgelsen lavet af analysebureauet IPSOS for Google viser, at de besøgende er klar til at konvertere på deres mobiltelefon. Men det sker ikke under alle forudsætninger.
61 % siger i undersøgelsen, at det, at der står et telefonnummer på websitet er det vigtigste i forbindelse med købsprocessen på mobiltelefonen. Ikke nødvendigvis fordi at telefonnummeret skal bruges, men blot fordi at det er der.
Et synligt telefonnummer viser, at virksomheden er villig til at kommunikere med sine kunder; at virksomheden er troværdig og ægte. Et manglende telefonnummer bliver anset som utroværdigt. Ikke at have et telefonnummer, uanset om folk vælger at bruge det eller ej, kan altså være med til at smide ordrer væk.
De mange mobile besøgende skaber udfordringer for de danske websites.
Et almindeligt website i dag er ikke som udgangspunkt mobilvenligt. Mobiltelefonerne og almindelige computere får vist det samme site – men hvor det på almindelige computere går hurtigt og er nemt at overskue skaber det problemer på mobiltelefonerne.
Både fordi, at websitet er svært at overskue, og fordi det indlæser langsomt med de mange elementer på den forholdsvis lille mobiltelefon. Det sidste kan faktisk betyde, at ens website får dårligere placeringer i søgemaskinerne på mobiltelefonen, sagde lederen af Googles anti-spam team Matt Cutts tilbage i starten af 2013.
Når virksomheden tænker Google optimering, er de derfor nødt til også at tænke enten en responsiv version af deres website – hvor elementer omarrangeres og fjernes som skærmen bliver mindre – eller en decideret mobil version af websitet placeret på et subdomæne, hvortil mobile besøgende føres hen.
Vi får kun flere og flere mobile besøgende i takt med, at hele befolkningen snart har adgang til såvel en smartphone som en tablet computer i Danmark. De virksomheder, der ikke forsøger at forvandle disse mobile besøgende til kunder, står til at blive de store tabere på langt sigt.
Google optimering er med til at skaffe de besøgende ind på websitet – og et telefonnummer og en mobil version af ens website er med til også at konvertere dem ind til besøgende kunder.
Også for annoncer er det vigtigt at huske ens telefonnummer. Det skaber flere klik – hele essensen bag Google optimering.
Undersøgelsen fra Google afslører nemlig også, at de annoncer med et telefonnummer får 8 % flere besøgende fra de mobile platforme end de annoncer, hvor der intet telefonnummer er.
Når man som virksomhed laver en annonce i Googles AdWords-program er det muligt at lave en såkaldt annonceudvidelse med ens telefonnummer. På denne måde bliver telefonnummeret vist i selve annoncen – og på mobiltelefonen bliver det endda direkte klikbart. På denne måde er det muligt for den søgende både direkte at kontakte virksomheden (hvorved virksomheden har mulighed for at lave et salg) og i hvert fald have en livslinje senere, når den besøgende går i gang med at købe på websitet.
Mobiltelefonen er i dag et så vigtigt remedium, også i forhold til online shopping, at de, der ikke benytter den, taber kunder til konkurrenterne.