Artiklen indeholder reklamelinks
Hvis der er noget, vi godt kan lide, så er det gratis ting. Det er næsten lige meget, hvad det er, så vil vi gerne have ting, der ikke har kostet os noget. Det føles nemlig som ren gevinst, og det bliver til en situation, hvor vi som modtagere kommer i overskud, fordi prisen i energi, penge og tid er så lille.
Derfor er det også en populær taktik i markedsføringen at give ting væk gratis, og det kan man med fordel gøre ved indstik i forskellige magasiner og blade.
Det er muligt at få indstik med i de store magasiner og blade, som når mange mennesker på regelmæssig basis, og her kan man gøre lidt ekstra i forhold til målretningen. Man ved nemlig nogenlunde, hvem der modtager bladene, og det kan man tænke sammen med sit indstik.
For at få mest muligt ud af sit indstik, som kunne være en kupon til halv pris på en ansigtsbehandling eller en gratis burger ved næste besøg på burgerstedet.
Fidusen ved at give noget ved er, at du får opmærksomhed. Der er ikke garanteret et salg, hvis du giver noget væk, men der er en ret stor sandsynlighed for, at du vil få noget opmærksomhed på det, du giver væk til modtagerne.
Den opmærksomhed skal du udnytte på den rigtige måde, hvis du skal have noget ud af din kampagne. Det er naturligt, at man kan få godt fat i kunder, hvis de skal ned i en fysisk butik for at få det, du har sendt med et magasin som indstik – eksempelvis en burger i restauranten.
Det kan straks blive mere udfordrende, hvis man ikke kan få folk ned i butikken, hvor skiltene og kontakten med sælgerne kan betyde et mersalg. Og så alligevel. Hvis man leder folk hen til sin hjemmeside, har man gode muligheder for at ramme folk efterfølgende.
Og kan man få den kringlet, så folk indvilliger i at give deres mailadresse og samtykke til at modtage markedsføring på mailen, har man en god krog i dem.
Man behøver selvfølgelig ikke købe sig ind hos magasiner og blade for at få gavn af deres modtagere. Det er bestemt en mulighed, man bør undersøge, men man kan lave samme øvelse i de magasiner eller blade, man selv giver til kunder.
Måske er det et produktkatalog, der ligger i butikken, som kunderne tager med sig hjem, eller måske er det et inspirationsmagasin, man sender til sine kunder.
I begge tilfælde kan man sagtens lægge en kupon ind for at få kunderne til at vende tilbage til butikken, hvor du har muligheden for at sælge mere til dem. Selvom det er dit eget magasin eller katalog, kan du stadig have gavn af at give modtagerne noget, som giver dem mere at tænke over og mere opmærksomhed til dig.
Der er selvfølgelig også mulighed for at gøre kunderne opmærksomme på noget andet, du laver. Hvis du har en møbelforretning og nu udvider, så du også tilbyder hjælp fra en indretningsarkitekt, kunne det let være noget, der kunne ligge i kataloget.