Artiklen indeholder reklamelinks
YouTube er verdens anden største søgemaskine og har hver dag mange millioner brugere – heraf mange tusinde, hvis ikke hundredetusinde, danskere.
Derfor er det også en oplagt markedsføringskanal. YouTube blev da også åbnet for danske annoncer tilbage i starten af2013[1], men indtil nu har de danske virksomheder ikke taget muligheden til sig.
”Jeg tror det skyldes, at video er et sværere tilgængeligt medie end blot tekst og traditionelle annoncer. Og så tror jeg at de danske virksomheder overvurderer, hvor stor en indsats der skal lægges for at kapre kunder på YouTube” – det siger John Nielsen, der lever af at tilbyde online markedsføring fra virksomheden OnlineSynlighed.dk i Aarhus. Han fortsætter:
”Man kan komme i gang med video for få tusinde kroner og annoncering på YouTube er, kontra annoncering i fysiske medier og PPC som Google AdWords, meget billigt.”
Søgemaskineoptimering på YouTube og Google er to meget forskellige ting.
YouTube er, fortæller John Nielsen, på mange måder en primitiv søgemaskine. Her betyder det mere hvilke tags, hvilken tekst og hvilken titel, man sætter på videoen, end lignende parametre betyder i Googles egen mere sofistikerede søgemaskine.
Det har dog også en effekt hvor lang tid folk bruger på ens video, hvor villige de er til at dele den og hvor mange indgående links, den har.
”Det er muligt at booste en YouTube-videos placering ved at lave traditionel linkbuilding til den. Hvis man embedder en given video på mange sider, sender dette også et signal til YouTube om, at videoen er noget værd, og den kan stige på dette. Et embed tæller altså som et link i traditionel forstand”, fortæller John Nielsen.
Et embed vil sige at indlejre videoen på et givent website, så det er muligt for brugeren at se YouTube-videoen uden at gå på YouTube.
Siden starten af 2013 har det også været muligt at købe ens video topplacering på samme måde, som det kan lade sig gøre med AdWords og Googles søgemaskine. Dette koster endda væsentligt mindre end det gør på Google, da der er færre annoncører om buddet. For de mest synlige annoncer skal man nemlig selv lave en video, brugerne har mulighed for at se.
Video kan bruges til andet end blot at skaffe kunder på YouTube. John Nielsen fortæller, at der er flere afledte fordele ved at bruge tid på at skabe gode videoer:
”Efter min erfaring er en kunde langt mere tilbøjelig til at købe et produkt, hvis de har haft mulighed for at se det først. På flere tøjwebsites er det i dag muligt at se en model gå catwalk med det stykke tøj, man overvejer at købe, og det tror jeg vil brede sig til flere andre punkter også.”
Derudover nævner John Nielsen, at man har mulighed for at lave linkbuilding fra YouTube til ens eget website og derved opnå en vis søgemaskinemæssig værdi.
Det har flere fordele at få ens video til tops på YouTube – både i forhold til at skaffe flere kunder, til afledte effekter i søgemaskinerne og til at konvertere ens besøgende i højere grad til kunder.