I linkbuilding er det OK at følge konkurrenterne

Artiklen indeholder reklamelinks

”Man kommer aldrig foran ved at følge i de andres fodspor” – det ordsprog er rigtigt for så vidt angår langt de fleste aspekter af online markedsføring (og resten af livet). Men lige på et punkt, nemlig linkbuilding, giver det faktisk god mening at følge konkurrenterne til at starte med.

Linkbuilding er en vital del af søgemaskineoptimering og handler om at skabe indgående links til ens website fra andre domæner. Disse links tæller som positive signaler i Googles algoritmer og er medvirkende til at forbedre ens søgemaskineplaceringer. Links er ofte det, der skubber en det sidste stykke op i algoritmerne kontra ens konkurrenter.

Men det er ikke altid lige nemt at finde ud af, hvor disse links skal komme fra. Her kan man passende starte med at kigge konkurrenterne over skuldrene:

”Der findes i dag meget grundige værktøjer, man kan bruge til at se konkurrenternes indgående links. Hvis de kommer fra fora, kommentarer eller blogs, der accepterer gæstekontributioner, er det muligt at duplikere disse links til ens eget website. Fordelen her er, at konkurrenten har gjort arbejdet med at finde de funktionelle links, og at man på en brøkdel af tiden kan gå ind og kopiere dem” – det siger John Nielsen, der arbejder med online markedsføring i virksomheden OnlineSynlighed.dk.

Af værktøjer egnet til at kigge konkurrenternes indsats bør nævnes danske SiteXploration samt udenlandske værktøjer som OpenSiteExplorer, Ahrefs og MajesticSEO – disse virker, om end de har base i udlandet, også fortrinligt på det danske marked.

Holder i så og så lang tid

Selvom det at kigge konkurrenterne over skuldrene kan holde langt hen ad vejen, er det ikke metoden til at opnå de absolutte topplaceringer i Googles søgemaskine.

Her er man nødt til at gå foran konkurrenterne og skaffe nye, flere og bedre links, end de er i stand til. Hvis ikke skal andre aspekter af ens søgemaskineoptimering af websitet være deres så overlegen, at det for Google kan retfærdiggøre en højere placering.

”De virksomheder, der har styr på deres linkbuilding har i de fleste tilfælde også rigtigt godt styr på eget website, herunder strukturen, tekster og så videre. Derfor er man nødt til at lægge sig ud af slipstrømmen og selv skaffe helt nye links før eller senere”, siger John Nielsen.

Linkbuilding er sværere end nogensinde før

Linkbuilding i dag som disciplin er blevet sværere end nogensinde før. Dette hænger sammen med, at Googles algoritmer er blevet bedre til at opdage manipulering af søgeresultaterne:

”Google har lanceret flere store opdateringer under navnene Panda og Penguin, der har gjort det sværere at manipulere med søgeresultaterne”, fortæller John Nielsen.

Linkbuilding er af den grund blevet sværere – men spillet er blevet nemmere at spille for de, der hele tiden har forsøget at følge reglerne. John Nielsen sammenligner det med, at der hele tiden har været hastighedsregler på motorvejen, men at politiet først for nyligt er begyndt at håndhæve dem – og herved også beslaglægge biler fra de, der overtræder hastighedsgrænserne gang på gang.

Fordi at de, der bevidst overtræder grænserne og søger at manipulere med søgeresultaterne i højere grad bliver straffet og smidt ud af søgemaskinerne er der nemlig plads til dem, der har kørt med den tilladte hastighed hele vejen.

”Den der ler sidst, ler bedst. Det gælder især inden for linkbuilding og søgemaskineoptimering som et hele”, afslutter John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk.