Artiklen indeholder reklamelinks
Gør man noget, der ikke tåler offentlighedens lys, skal man passe på med at trække for meget opmærksomhed på det. Det kan folkene bag det (nu tidligere) engelske linknetværk “Anglo Rank” skrive under på. “Anglo Rank” var et linknetværk – en ydelse, hvor du som eje af et website kunne købe links placeret strategisk på forskellige websites med et formål: At forbedre dine placeringer i Googles søgemaskine. Det virkede også – om end det at købe links placeret på blogs uden nødvendigvis stor relevans til ens site generelt anerkendes som en kortlevet successtrategi blandt SEO-eksperter.
Problemet på den korte bane var blot, at “Anglo Rank” var meget offentlige omkring deres succes og tilmed ytrede sig om, at Google ikke “kunne fange dem”. Der tog de fejl.
Google fandt frem til netværket og gjorde samtlige sider i det værdiløse. Flere af de personer, der havde brugt Anglo Rank til at booste deres placeringer i Googles søgemaskine blev ydermere straffet for at have forsøgt sig med manipulation af søgemaskinen.
Google slog herved to fluer med et smæk – de viste folk, der åbenlyst manipulerede med søgemaskinens algoritmer ud af søgeresultaterne samtidigt med, at de sendte en besked.
Søgemaskineoptimering i Danmark og i engelsksprogede lande er ikke det samme – og derfor har vi heller ikke sådanne “offentlige” netværk i Danmark forklarer SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk.
“Måden, vi optimerer på herhjemme handler i højere grad om at servere en god oplevelse for brugeren og faktisk følge spillereglerne end åbenlyst at manipulere med de få svagheder i Googles algoritme, der måtte være tilbage”.
Googles retningslinjer er meget klare og fortæller, at man ikke må købe links for at forbedre ens placeringer i søgemaskinerne. Det i sig selv har søgemaskinerne svært ved at håndhæve, da man ikke med nødvendigvis kan se, om et link er redaktionelt placeret, eller om det er købt. Men når det bliver så tydeligt som i Anglo Ranks tilfælde er søgemaskinen nødt til at reagere – og gerne offentligt.
Og det var da også lederen af Googles antispam-team Matt Cutts, der på Twitter annoncerede sejren.
Matt Cutts har tidligere proklameret, at både tyske og franske link netværk var i søgelyset.
Last month we posted a reminder in French about buying or selling links that pass PageRank: https://t.co/MrBZtwKKVX
— Matt Cutts (@mattcutts) January 29, 2014
A reminder (in German) that paid links that pass PageRank violate our guidelines: https://t.co/u1MpvL7kh4
— Matt Cutts (@mattcutts) February 3, 2014
“Der er kommet flere konkurrenter, da flere har fået øjnene op for, hvad gode placeringer i Google er værd. Det betyder også, at nogle tager lidt for smarte metode i brug for at komme til tops i søgemaskinerne hellere i dag end i morgen”.
Det er sådanne ‘lidt for smarte’ metoder, Google som søgemaskine forsøger at dæmme op for. De ønsker at vise det bedste resultat for en given søgning for brugeren, da det er netop dét, der får brugeren til at vende tilbage til Google som en søgemaskine. Gør brugeren ikke det, mister Google indtjeningen på sine annoncer, der står for hele 97 % af den milliardstore omsætning hvert eneste år.