Artiklen indeholder reklamelinks
Danske medier har i mange år tilbudt muligheden for at virksomheder kan skrive ’advertorials’.
En advertorial er en sammentrækning af ”advertisement” og ”editorial”.
Advertorials er blandingsproduktet mellem almindelige annoncer og faktisk readaktionel omtale som resultat af almindeligt pressearbejde.
Du bliver omtalt i en almindelig artikel, men har betalt for privilegiet. Advertorials er en effektiv måde at annoncere på, fordi at de almindelige læsere ikke har ”reklamebrillerne” på – og netop af samme årsag er advertorials også kritiserede, fordi de er svære at identificere som almindelige reklamer (hvilket markedsføringsloven kræver i Danmark).
Uden at tage videre stilling til om advertorials er en god ting eller ej vil vi sætte fokus på, hvordan de kan bruges ikke alene til almindelig markedsføring, men også i forbindelse med online reputation management til din virksomhed.
I advertorial i et af de store danske medier koster almindeligvis 5-10.000 kroner. Til gengæld får du reklamen og bliver omtalt. Dette kan ikke alene give salg; det er også ofte et synligt resultat, når din virksomhed bliver Googlet efter.
De danske medier har stærke domæner. Indhold udgivet her regner Google med er af god kvalitet. Derfor vises det også højt i søgeresultaterne. En artikel netop om din virksomhed vil derfor blive vist højt – højt nok til, at det er på direkte bekostning af andre negative artikler, du gerne vil fjerne fokus fra.
Hvis ikke du selv ønsker at tage arbejdet med at skrive rundt til de danske medier for at forhøre dig om muligheden, forhandle priser, skrive indhold og hvad arbejdet ellers indeholder kan du tage kontakt til et firma, der arbejder med online reputation management. De vil sædvanligvis allerede have de aftaler, du skal bruge til at komme på forsiden og kan hurtigt og effektivt skrive den nødvendige artikel.
Advertorials er derved et alternativ til almindeligt pressearbejde med samme formål – markedsføring og at skubbe negative resultater om din virksomhed om på Googles side 2. Det er bare uden den samme usikkerhed.
Hvis du hyrer et almindeligt PR-bureau til at hjælpe dig med din markedsføring øger du din chance for at komme i medierne. Konsulenterne kan hjælpe med at dreje din historie på den rigtige måde og har måske kontakter, du kan trække i og derved skyde genvej udenom de almindelige pressemeddelelser.
Med advertorials er der en garanti, for du betaler direkte for den omtale, du får. Medierne er forpligtede til at skrive, at der er tale om en annonce og sponsoreret indhold, men artiklerne opfylder deres mål: De vises, når en potentiel kunde eller samarbejdspartner søger efter din virksomhed på Google.
I dit arbejde med online reputation management er advertorials et stærkt redskab at have med i kufferten. Det bør kombineres med brug af virksomhedens blog, de sociale medier, almindeligt pressearbejde og meget mere for at skabe det bedst mulige resultat.