Artiklen indeholder reklamelinks
Googles eget sociale netværk Google Plus har været udsat for megen spøg og skæmt igennem tiderne. Folk har latterliggjort det for at være en spøgelsesby og et unødvendigt alternativ til Facebook. Men Google Plus er siden da vokset til i dag at være et af de mest aktive sociale netværk – mere aktivt end Twitter, afhængigt af, hvordan man gør det op.
De, der arbejder professionelt med søgemaskineoptimering har hele tiden været ekstra interesserede i brugen af Googles eget netværk. Ikke alene fordi at man kan mistænke Google for at favorisere eget netværk i søgemaskinerne, men lige så meget fordi, at Googles netværk er helt åbent og indekserbart i modsætning til fx Facebook, Twitter og LinkedIn. Google Plus kan indekseres af og tillægges værdi af søgemaskinen Google.
Nu er der kommet endnu en god grund til, at danske virksomheder skal smide endnu mere kul på Google Plus-toget – nemlig at anmeldelser og +1’er foretaget fra en brugers Google Plus-profil til en given virksomhed kan blive vist direkte i søgeresultaterne som en reklame.
Anbefalinger vejer tungt
Idéen i at bruge dine anbefalinger og dine +1’er (Googles ækvivalent til et “Like” på Facebook) er, at dine venner vil være mere tilbøjelige til at bruge en given tjeneste, hvis du går ind faktisk og anbefaler den. Og det får Google det til at se ud som om, du gør, ved at integrere dig direkte i reklamerne.
Har du et aktivt brand på Google Plus, hvor folk +1’er din side og dine opdateringer, vil dette altså blive vist i søgeresultaterne, når dine venner søger efter en given ydelse, og du annoncerer på Google AdWords.
Alternativ til søgemaskineoptimering
Selvom det i forvejen bliver vist direkte i søgeresultaterne, hvis en af dine bekendte har +1’et et givent brand, er nyheden her tænkt som udvidelse af annoncer.
Du vil kunne lave annoncer, hvor de søgende vil se deres venners og bekendtes ansigt direkte i søgemaskinen i relation til dit resultat, er der en forbindelse. Og det behøver ikke at være mere end en +1 på en side – svarende til et “Like” på Facebook.
Det er en genvej til meget relevante og velkonverterende besøgende fra Googles søgemaskine. Derved bliver det nye annonceformat endnu et alternativ til almindelig søgemaskineoptimering og endnu en indtjeningskanal for Google.
Brugere: Vi vil ikke være ufrivillig reklamestok
Mange brugere af Googles sociale netværk har ytret sig negativt omkring de nye ændringer. De føler, de bliver misbrugt i kampagner, de ikke ønsker. At et +1 på Google Plus ikke er lig med et ønske om med navn og billede at blive spydspis for en annonce.
Google giver muligheden for, at du med din Google Plus-profil kan lave et “opt-out“. Det vil sige, at du kan fortælle Google, hvis du IKKE er interesseret i at blive brugt i annoncer henvendt dine venner.
Kritikere mener, at dette burde være et “opt-in” – at du konkret skulle fortælle Google, hvis de godt måtte bruge dit navn og ansigt. Anskuet fra en kynisk vinkel giver et “opt-out” dog klar bedst mening for Google, da de derved vil tjene flere penge på deres annoncer samtidigt med, at de giver folk en klar vej ud, skulle de ønske det.
De fleste vil, bliver de tvunget til at tage stilling, næppe have, deres ansigt bruges til reklamer. Men det er de færreste, der faktisk får gjort noget ved det.