Artiklen indeholder reklamelinks
I en svunden tid indsamlede mafiaen i Sicilien beskyttelsespenge fra lokale virksomheder. De mange tusinde kroner om måneden betød, at mafiaen ikke smadrede butikken om natten. Rockere har benyttet sig af lignende metoder som bl.a. portrætteret i den populære amerikanske serie Sons of Anarchy.
Og nu er tiden måske kommet til, at en ny internetmafia stiger til tops og begynder at kræve beskyttelsespenge. Her smadrer de ikke butikken fysisk, men ved hjælp af ondsindet søgemaskineoptimering har de mulighed for at ødelægge en butiks ry – og derved fjerne kundebasen.
Der er her tale om en form for omvendt online reputation management. Hvor almindelig online reputation management handler om at skubbe positive resultater frem i søgeresultaterne frem for negative kan man med negativ reputation management skubbe negative resultater frem. Resultater, som man selv er ejer af – indtil ejeren betaler og man så fjerner resultaterne.
Forestil dig, at du online søger efter et brand, du overvejer at købe mad, tøj eller en cykel fra – og det andet resultat på Google, lige efter producentens eget site, er en negativ anmeldelse, der rakker firmaet ned – hvordan reagerer du på dette? Din lyst til at købe ind lige netop her er mindsket markant.
Og det kan personer med lyssky hensigter udnytte.
Især personlige blogs er et stærkt våben i forhold til ondsindet reputation management.
Personlige blogs fremstår som et meget stærkt resultat i og med, at der er tale om en personlig afsender. En sådan afsender anses også som udgangspunkt af de fleste som en uafhængig og derved troværdig afsender. For tredjemand ligner det en anden dansker, der rent faktisk har prøvet at købe produktet og her deler sine (dårlige) erfaringer.
Opretter en person med kyniske intentioner en række personlige blogs med falske personer med sociale og virkelighedstro profiler på fx Facebook. har han her et meget stærkt våben at bruge overfor virksomheder, der sælger deres produkter online.
De dårlige anmeldelser ligger så højt i Google fordi at mange virksomheder er dårlige til at tage kontrol deres eget brand i søgemaskinerne.
Prøv som en opgave at Google dit eget firmas navn: Hvor mange af resultaterne på side 1 ”ejer” du? Hvis du ser dit website, din LinkedIN-profil, din personlige blog og din Facebook er der her 4 resultater, du ejer. Men hvad med de 6 andre? Hvem ejer og har kontrol over dem?
Vi laver sjældent præventiv reputation management og at lave søgemaskineoptimering på vores firmanavn eller navnet på et produkt er derfor ikke nødvendigvis særlig ressourcekrævende. Har den lyssky person blot begrænsede evner inden for søgemaskineoptimering vil personen have mulighed for at stige i Googles resultater med lynets hast.
Én ting holder dog beskyttelsespenge fra internettet lidt endnu – det er naturligvis ulovligt at sprede injurier, falske anmeldelser og vrede blogindlæg med det formål at afpresse en virksomhed. Det falder ind under den danske straffelov og kan give en kompetent straf i form af bøde eller fængsel. Derudover er grunden lagt for et erstatningsansvar i et civilt søgsmål.
I og med, at man afslører sig selv, når man skriver til virksomheden for at få penge, er der endnu ikke fokus på negativ reputation management. Men det er ikke svært at forestille sig, at denne anonymitetsbarriere er en, der kan springes over allerede i dag – anonyme e-mails i et TOR-netværk og bitcoin-betaling giver mulighed for at være helt anonym for eksempel.
Og så vi kan vi stå i en situation, hvor der skal betales beskyttelsespenge på internettet.