Artiklen indeholder reklamelinks
Visitkort er blevet en standard i langt de fleste virksomheder. Det er en god og hurtig måde at udveksle sine informationer med en potentiel samarbejdspartner eller kunde, som dermed også er sikker på at kunne kontakte den rette person direkte. Selvom det i dag er muligt at kontakte virksomheder på sociale medier og via hjemmesiden m.m., så er visitkortet stadig vigtigt.
Uanset hvem du får et visitkort fra, så minder de med stor sandsynlighed om hinanden: trykt på papir. Dette standard-visitkort er det billigste at lave, da det kan trykkes i større eller mindre mængder ved hjælp af digitaltryk.
Visitkort er typisk også bygget op på samme måde med logo på den ene side og kontaktinformationer på den anden side. Nogle har valgt at sætte et billede på også. På et visitkort er det kontaktoplysningerne, der er vigtige, men hvordan kan du sikre dig, at du bliver husket? Og hvordan mindsker du risikoen for at dit visitkort bliver smidt ud så snart, modtageren når tilbage på sit kontor?
Ligesom med din virksomheds visuelle identitet og med dennes markedsføringsmateriale, bliver der gjort en indsats for at skille sig ud fra mængden af konkurrenten. Dette gør man for at skabe et indtryk og bedre at blive husket af kunderne.
Når din virksomhed har fokus på dette i alt andet materiale m.m., hvorfor er der så ikke fokus på det, når det gælder visitkort?
Det er muligt gennem designet at skabe et andet visuelt indtryk. Her bør du dog huske at det skal stemme overens med virksomhedens øvrige visuelle identitet. Hvis ikke vil modtageren have svært ved at koble disse to ting sammen.
Når det visuelle udtryk er udtænkt, er der nogle andre ting, der kan gøre dit visitkort mere opsigtsvækkende:
Husk kun at gennemføre de ændringer, der giver mening for virksomheden. Derudover er der også standarder, der bør overholdes – eksempelvis tydelig angivelse af navn, telefonnummer og virksomhed.
Til netværksmøder eller andre arrangementer har man som regel ikke meget tid til at gøre indtryk på andre. Derfor bruges visitkortene til hurtigt at udveksle informationer, så man kan tage kontakt til hinanden efterfølgende, hvis man har interesse i at gøre forretning med hinanden.
Der er dog mange, som deltager i disse netværksmøder, og derfor kan det være svært at skille sig ud fra mængden. Et billede på visitkortet kan dog være med til at hjælpe på modtagerens hukommelse. Chancen for at blive husket – og dermed også få flere henvendelser efterfølgende – kan også øges gennem et unikt visitkort.
Det unikke visitkort er opsigtsvækkende, da vi er vant til at se den samme type: firkantet, hvidt papir. Selv hvis det ikke er i forretningsøjemed, at du bliver kontaktet – hvis eksempelvis modtageren vil høre, hvor visitkortet er lavet – kan dette på sigt skabe en god relation og dermed åbne for fremtidige henvendelser.