Artiklen indeholder reklamelinks
De rette medarbejdere er essentielle for enhver virksomhed. Uden det rigtige hold til at understøtte det, man gerne vil i virksomheden, når man ikke i mål, og derfor bliver der hvert år brugt mange penge på rekruttering på den ene eller den anden måde.
LinkedIn kan bruges til mange ting i forhold til rekruttering, og en af dem er branding. Employerbranding er et begreb, som vinder mere og mere indpas, og LinkedIn er stedet at gøre det. Der er nemlig i forvejen en masse jobsøgere, som leder efter deres næste ansættelse.
Set i det store billede kan man naturligvis også bruge andre medier, særligt Facebook, men i forhold til de kandidater, som er klar til at tage springet, er LinkedIn det mest oplagte.
Hvordan man så viser sig som en attraktiv virksomhed for jobsøgere og kandidater på LinkedIn, kan løses på mange forskellige måder, og hvad der passer bedst afhænger af virksomheden. Man skal fremstå autentisk, men fokus kan ligge på mange elementer.
For at tage et par eksempler kan vi begynde med at kigge på Nordic Medicare. Tager man et kig ned ad det, som Nordic Medicare har slået op på LinkedIn, kan man se jobopslag – en hel masse jobopslag til en række forskellige stillinger.
Nordic Medicare formidler blandt andet vikariater, så det er meget naturligt for dem at skilte med det på LinkedIn. Det taler både ind i vikarvirksomheden, men det viser også, at der er masser af jobs at kigge på, når man kigger på LinkedIn hos Nordic Medicare.
Derfor er det både autentisk i den forstand, at der altid er brug for vikarer, og dem hjælper Nordic Medicare med at få over i vikariater, og det taler også om Nordic Medicare som en virksomhed, der sker noget i. Og ikke mindst en virksomhed som er værd at følge på LinkedIn, fordi der er mange muligheder.
Fokus er klart på jobopslag, og der er plads til at drysse andre opslag hen over strømmen fra Nordic Medicare, men på den anden side får man også, hvad man forventer.
IT-virksomheden edgemo har en noget anden tilgang til LinkedIn. Her bliver LinkedIn brugt til en noget mere forskelligartet fortælling om virksomheden. De tager dig med ind i dagligdagen for medarbejderne, og der bliver delt små historier fra de succeser og spændende oplevelser, man kommer på som medarbejder.
Blandt andet kan man se en udtalelse fra en medarbejder, som ikke spiser så meget ude, fordi kantinen er så god, der bliver delt oplevelser fra konferencer i Danmark og udlandet, og jo – der bliver også delt jobopslag.
Ligesom tilfældet var med Nordic Medicare viser jobopslag, at der er tale om en organisation i vækst og i bevægelse, og det er et godt signal at sende.
Alt dette er med til at tegne et billede af virksomheden, og man kan forme sit image på mange måder over for potentielle nye medarbejdere. Hvad man signalerer skal gerne stemme overens med den virkelighed, kandidater rent faktisk vil møde, men der er plads til at vinkle efter eget ønske.