Artiklen indeholder reklamelinks
Det er ingen hemmelighed, at siger man Poul Henningsen og Louis Poulsen, så associerer man navnene direkte til de famøse PH-lamper, som dekorerer de finere husstande i Danmark.
Salget af de dyre designerlamper er eksploderet de seneste år og noget tyder på, at danskerne for alvor er blevet kvalitetsbevidste, og har taget de dyre lamper til sig. Men hvordan kan det være, at disse lamper er blevet så populære op gennem tiden? For at forstå dette, er det nødvendigt at kigge på historikken og de stolte traditioner, som er forbundet med designerlamperne.
Den første PH-lampe blev lavet i 1925 i et tæt samarbejde med producenten Louis Poulsen som et brud på datidens måde at tænke design og belysning på. Designerlampen er karakteristisk med dens ikoniske stilrene 3-skærmssystem samtidig med, at lampens centrum indiskutabelt er den mest gennemtænkte og perfekte til dato. Poul Henningsens motto ved den første udstilling i Danmark var; “kom ind og hvil øjnene” som er et glimrende billede på, hvordan PH-lampen er tiltænkt.
Ønsket har utvetydigt været at skabe noget funktionelt, behageligt og autentisk modsat datidens kedelige elektriske lys og ubehagelige skær. Inden PH-lampen blev til, var datidens design baseret på armaturer som ikke just var beregnet til elektrisk lys, hvilket det skærende lysindfald var et tydeligt manifest på. Poul Henningsen var kritisk for den daværende kulturformidling og var dybt optaget af, at praktisere en alternativ form for formidling af datidens kunst og kultur. Poul Henningsen var fortaler for, at man skulle se værkerne i et større individuelt erfaringsperspektiv.
Det er ikke kun arkitekten Poul Henningsen, som var i tæt samarbejde med den ikoniske producent. Louis Poulsen har en lang og stolt historie indenfor design af belysning og tætte samarbejde som blandt andet også omfatter Arne Jacobsen. Førnævnte er i dag internationalt kendt for sine famøse stole; Ægget, Svanen og Syveren.
Louis Poulsen har haft en utrolig stor succes gennem årene, ved at fastholde den traditionelle og eksisterende position på markedet, samtidig med en kontinuerlig produktion af banebrydende designs.
Louis Poulsens overordnede mål er, at udvikle banebrydende designs med en lang levetid. Derfor er producentens produkter tidløse, da dette sikrer, at lamperne eksempelvis har en unik tilpasningsevne til den senmoderne arkitektur.
Det er svært at spå, især om fremtiden. Vi vil dog give det et lille forsøg alligevel.
Dansk design står i dag med en ny udfordring. Lamper fra fx Louis Poulsen og Poul Henningsen bliver kopieret ulovligt og lovligt i Kina, for så herefter at blive importeret til Danmark af danskere, der ønsker at skyde økonomisk genvej til et designikon hængende i deres stue.
Dette betyder, at danske designvirksomheder i dag er nødt til at dedikere mange ressourcer til, at beskytte deres designs og retsforfølge dem, der ikke respekterer denne beskyttelse. Samtidigt tænkes tyverisikring også ind i lamperne i en grad, der vil komme til at spille ind på designets udformning.
Det bliver spændende at følge designlampernes udvikling, både på det lovlige- og ulovlige marked.