Artiklen indeholder reklamelinks
I vores digitaliserede dagligdag har de fleste virksomheder og organisationer i et eller andet omfang med data at gøre, og i de fleste virksomheder skal der dagligt håndteres forskellige personlige data. Det er derfor heller ikke ualmindeligt, at virksomheden har flere forskellige programmer, systemer og værktøjer til at opbevare og behandle de forskellige data, og ofte har programmerne også deres eget system til at indsamle nye data.
I mange virksomheder er der altså et ret stort datamateriale opbevaret på diverse programmer og systemer. Det kan være data fra maillister på kunder, personlige data i forbindelse med kontaktpersoner eller anden markedsføringsdata.
Fordi disse data er spredt ud over forskellige programmer og befinder sig i forskellige databaser, kan det være et ret så uoverskueligt arbejde at få styr på og rydde op i. Derfor er der også mange virksomheder, der ligger inde med irrelevante data, ukorrekte oplysninger eller data, som virksomheden endnu ikke har draget nytte af.
Selvom medarbejderne i virksomheden jævnligt eller måske endda dagligt sidder og håndterer informationer og data, er det derfor ofte kun et lille udpluk af den samlede data, som der rent faktisk bliver brugt. Det er ærgerligt, for der kan ligge et stort potentiale og en skjult skat gemt i de data, som din virksomhed måske allerede har indsamlet, men som bare ligger og samler støv i en database.
Data er værdifuldt, og hvis du bruger dine relevante data rigtigt, kan du bruge dem til rigtig meget og få stor gavn af dem.
Hvis du ønsker at vækste og skabe bedre resultater for din virksomhed, bør du derfor sætte data i centrum i alt, hvad virksomheden foretager sig. Det handler altså om at drage nytte af alt den relevante information og data, som din virksomhed får og bruge dem i forretningsprocesser og i virksomhedens markedsføringsstrategier.
I markedsføringsstrategier kan I eksempelvis bruge data til at gøre annoncer, nyhedsbreve og andet indhold mere personlig, relevant og tiltænkt lige præcis jeres kunder. På den måde vil virksomheden ved at gøre brug at data i stedet for rent gætteri, blive bedre til at ramme lige netop det publikum, I ønsker at nå ud til.
Samtidig vil I kunne tiltrække, hverve og fastholde nye kunder i langt højere grad, når I gør brug af data, fordi kunderne vil være mere taknemmelige for indhold, der er tiltænkt dem, og som er relevant for dem.
For at din virksomhed kan gøre brug af al den værdifulde data, er det dog en god idé at starte med at rydde op og organisere virksomhedens data, sådan at data, som I ikke længere har brug for bliver slettet, oplysninger bliver ændret og rettet, så de er korrekte, og data, der endnu ikke er udnyttet, kan blive fundet frem, analyseret og brugt til jeres fremtidige markedsføring.
Databehandling, hvor I får renset ud for fejl og mangler, og hvor I opfrisker og optimerer alle jeres databaser, er altså første skridt på vej hen mod at blive en mere datadrevet virksomhed, hvor I bruger den indsamlede relevante data til rent faktisk at forbedre jeres markedsføring og skabe bedre resultater for virksomheden.