Artiklen indeholder reklamelinks
Det er sund fornuft at sortere sit affald. Det gælder både hjemme i privaten, men det gælder også for virksomheder. Måske gælder det endda i særlig grad for håndværkere og virksomheder i byggebranchen, fordi det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke sorterer.
Hvordan ordningen fungerer, og helt konkret hvilke priser, der er på at slippe af med affald og byggeaffald er forskellig fra kommune til kommune.
Det er dog sådan, at det for det meste ikke kan betale sig at gøre andet end at sortere sit affald. Også når det kommer til det byggeaffald, mange håndværkervirksomheder vil generere.
Grunden er sådan set simpel nok – man kommer til at betale for arbejdstimer. Det er arbejdstimer, der ofte vil ligge væsentligt over den timepris, man betaler sine medarbejdere.
Når affald og byggeaffald bliver smidt på genbrugsstationen, så skal det sorteres, inden det kan komme videre i systemet. Det bliver det også, og så er spørgsmålet, om det er folkene på genbrugspladsen, der skal gøre det, eller om det er sorteret, når de får hænderne i det.
Skal folkene på genbrugspladsen gøre det, skal der betales for den tid, de bruger på det, og det er ikke altid billigt.
Derfor kan man som virksomhed kommer til at betale en timeløn til nogen, som slet ikke arbejder for en.
Eksempelvis tager Aarhus Kommune ifølge deres takster for 2017 750 kroner for en maskintime, som følge af forkert sortering af bygge- og haveaffald.
Det er mange timelønninger, der kan ligge i den ene times arbejde, der skal laves på genbrugspladsen, fordi man ikke har sorteret sit affald på forhånd.
Også hvis man kigger ud over byggeaffald, kan der ligge en ekstra udgift, hvis man ikke får sorteret korrekt. Har man fået smidt affald, der burde ligge i stort brændbart i bunken med småt brændbart, vil prisen stige med cirka en fjerdedel, og er det helt fejlsorteret, bliver prisen næsten fire gange så stor.
Den mest oplagte løsning på blandet byggeaffald er at have en håndværker container på selve byggepladsen. Alt afhængigt af byggeriets størrelse kan det selvfølgelig være nødvendigt med flere containere, men tanken bag er den samme.
Fordelen ved at sortere på pladsen er selvfølgelig, at når håndværkerne selv kan klare sorteringen, sparer man at betale andre for at gøre det.
Mange har erfaret, at det ikke er så kompliceret at sortere, som man måske kunne frygte. Mange virksomheder, der faciliterer udlejning af containere, rådgiver også gerne om sortering af affaldet i forbindelse med containerlejen.
Når affaldet skal sorteres, er det ikke for sjov. Der er klare fordele ved at have de forskellige typer affald delt op, så de er lette at håndtere på forskellige måder.
Noget affald kan brændes, og energien kan udvindes og bruges til at lave el eller til at varme bygninger op, men det handler ikke kun om at få energi ud af det, vi allerede har.
Nogle materialer kan genbruges eller genanvendes, så vi skal bruge færre ressourcer på at producere nye.
Det er især sådan noget som mursten og mørtel, der kan være meget krævende at producere. Derfor er det så god en ide at sortere affaldet, så så meget som muligt af dette kan blive brugt igen.