Artiklen indeholder reklamelinks
Prøv at tænke over hvilke oplysninger du har givet til det sociale netværk Facebook: Din alder, dit køn, hvad du interesserer dig for (”Likes” og grupper), hvilke brands du godt kan lide, hvilke film du har set, hvilke bøger du har læst og hvor i verden du har været – Facebook ved meget om det.
Og det at vide meget om dig er hele Facebooks forretningsmodel, da den børsnoterede amerikanske virksomhed derved kan lave relevante annoncer til dig afhængigt af hvad du interesserer dig for.
Danske såvel som udenlandske virksomheder kan med Facebooks annonceværktøjer målrette annoncer præcist efter danskere mellem 20 og 30 år, der har tilkendegivet en interesse i fodbold – meget nyttigt, hvis du sælger fodboldudstyr på nettet, da du på denne måde kan få relevant og billig eksponering over for din målgruppe. Facebooks annonceprodukt er en måde at være synlig online for danske virksomheder med et produkt, der rammer især en B2C – privat – målgruppe.
Dette er også grunden til at Facebook vil forblive gratis til evig tid. Facebooks produkt er ikke selve platformen, du som bruger tilgår og holder kontakt til alle dine venner med.
Nej, det reelle produkt i forretning er dig, der lader dine oplysninger gå til Facebook der herefter kan sælge dem videre til dygtige danske Facebook-marketers.
Husk dette næste gang du ser en side mod et Facebook, der kræver betaling, eller en statusopdatering, der skal deles for ikke at ryge ind under mikrobetaling – det kommer aldrig til at ske, da det slet ikke er Facebooks forretningsmodel at tage penge direkte fra brugerne. Brugerne er produktet.
Facebooks annoncer fungerer med Facebooks eget system og er uafhængigt af cookies, hvilket benyttes af fx Google, når de skal målrette annoncer mod dig.
Du kan derfor ikke ’slippe ud af Facebooks kløer’ ved blot at slette dine cookies – en øvelse, der dog fjerner Googles remarketing (som forklaret i en anden artikel på StyleTrends her). Du kan download det gratis program CCleaner her, der kan hjælpe dig med at slette dine cookies.
Den eneste måde hvorpå du kan undgå at blive ramt af Facebooks annoncer er ved ikke at have en Faceook-profil. Du har mulighed for også at blive en AdBlocker, om end det er ubesvaret om dette faktisk er en lovlig løsning eller ej – det er i hvert fald mod Facebooks retningslinjer og medfører risiko for at blive udelukket fra det sociale netværk.
Som det er fremlagt herover er Facebooks annoncesystem smart (nogle ville sige udspekuleret), da du som bruger bliver ramt af relevant annoncering.
Men er dette i virkeligheden også så dårlig en ting?
Relevant annoncering er lig med produkter, du givetvis har en vis interesse for. Du opdager nye butikker og nye produkter, der måske kan hjælpe dig i din hverdag, som du ellers ikke var stødt på.
Du slipper også for at se på reklamer, der ingen relevans har til dig og dine interesser og derved bare bliver irriterende.
For lad os bare sige det som det er: Reklamerne slipper du ikke for.
Og så er det vel bedre at få nogle, der er relevante og faktisk interessante for dig end nogle, du bare bliver irriterede over at skulle se på dag efter dag?