Artiklen indeholder reklamelinks
IT-support er blevet mærkbart nemmere og mere håndterbart i løbet af de sidste 5-7 år for danske virksomheder. I dag er det nærmere undtagelsen end reglen at ringe til en IT-supporter og så sidde med denne i telefonen indtil problemet er løst – det kan gøres meget nemmere.
Et problem bliver af en IT-supporter løst meget hurtigere, har supporteren adgang til den faktiske computer. Det er ikke nemt for den knap så IT-kyndige medarbejder at forstå, at han bare skal gå der og derhen og trykke på den og den knap. Det forvirrer ofte mere end det forklarer at have en IT-supporter i røret.
Men med moderne hjælpeværktøjer såsom Google Hangouts og Skype, hvorved IT-supporten kan se hvad der faktisk foregår på skærmen, og TeamViewer, der giver mulighed for at fjernstyre den problemramte computer er vejen til løste problemer afkortet markant.
I dag kan en IT-supporter blot logge på den ramte computer og med TeamViewer fjernstyre den – det kan løse mange problemer, der før tog halve eller hele timer, på få minutter. IT-support på steroider. Og det er noget, virksomhederne kan spare mange penge på.
Der er ikke mindre behov for IT-support den dag i dag. Men problemerne bliver langt hurtigere løst af dygtige IT-supportere.
Især nye enheder betyder, at virksomhederne har fået et øget behov for IT-support. Hvad der virker på en stationær computer, virker ikke nødvendigvis på hverken en mobiltelefon, en tablet computer eller en bærbar pc. IT-support skal i dag ind og løse problemer på langt flere platforme end tidligere.
På både tablet pc’er, bærbare computere og til dels også mobiltelefoner, er det dog stadig muligt med TeamViewer og lignende værktøjer at løse problemer på rekordfart. De flere problemer skaber altså ikke en større IT-support regning end tidligere, da problemerne bliver løst det meget hurtigere takket være de nye værktøjer.
For at have hånd i hanke med udgifterne til IT-support og IT-sikkerhed benytter mange virksomheder sig af muligheden for at købe IT-support på abonnement.
Her er den IT-support virksomheden har brug for (inden for rimelighedens grænser) indregnet i en fast pris per måned. IT-supporten klarer de problemer, der løbende opstår i virksomheden. I en måned med mange problemer er det ekstra fordelagtigt for købervirksomheden, mens mere problemfrie måneder skaber lidt luft for udbyderen af IT-support.
Sådanne aftaler kan fås for et par tusinde kroner og op afhængigt af, hvor mange problemer man som virksomhed regner med at skulle have hjælp til på en månedlig basis. Det udregnes typisk ud fra mængden af medarbejdere.
En sådan IT-support aftale kan også benyttes til at aflaste en intern medarbejder eller blot hjælpe denne med de sværeste og vigtigste projekter i virksomheden.
IT-support i dag er en fleksibel ydelse, der kan gå ind på få minutter og løse problemerne med TeamViewer og lignende værktøjer – og det sætter virksomhederne pris på.
For så vidt angår fremtiden er det sandsynligt, at IT-afdelingen blot kommer endnu nærmere. En konstruktion, hvor IT-driftsfirmaet og IT-supportfirmaet både opsætter hardware, installerer software og løbende tager sig af vedligeholdelse og opdateringer samt nødvendig support er ikke svær at forestille sig.
De samlede ydelser gør det nemt og administrerbart for virksomheden at håndtere sin IT.
Og det giver mulighed for at fokusere på kerneforretningen. Den nære IT-afdeling skaber store muligheder for de danske virksomheder.