Artiklen indeholder reklamelinks
Det er ikke længere nok at lave boligannoncer på de bagerste sider af alverdens lokalaviser og lignende. Læsertallet på de danske aviser er styrtdykket over en lang årrække, og derfor er det også begrænset, hvor mange mennesker man rammer ved at annoncere i avisen.
Derimod bliver det mere og mere effektivt at annoncere på nettet. Her er der et hav af muligheder, eksempelvis Google Adwords eller annoncer på Facebook, Instagram, LinkedIn osv. Fordelene ved disse annoncer er, at man i langt højere grad kan afgøre, hvem der ser ens annoncer.
Dermed øger du sandsynligheden for at ramme en målgruppe, der kunne være interesseret i at købe dit produkt. I de gammeldags avisannoncer ramte man samtlige læsere. Så reklamerede man eksempelvis for en damefrisør, ville omkring halvdelen af læserne ikke være interesseret i din annonce. Og dermed var der en ret stor spildgrad. Men det er der nu ændret på.
Muligheden for at målrette bestemte annoncer til bestemte målgrupper er noget, der bliver mere og mere populært. Mulighederne for at skære uinteresserede kunder fra er blevet større, og dermed vil de fleste opleve en større gennemslagskraft, når de annoncere mod bestemt målgrupper.
Disse principper ligger også til grund for EDCs online annonceløsning, kaldet EDC Effekt. Det betyder eksempelvis, at når EDC får en stor børnevenlig villa til salg i Randers, vil annoncerne for denne bolig blive vist til familier med børn. Og er det i stedet en ældrevenlig bolig, der skal sælges, vil annoncerne blive rettet mod familier uden hjemmeboende børn.
Denne løsning har været så effektiv, at EDC for nylig vandt guld i kategorien “Data og Marketing Automation” ved prisuddelingen Danish Digital Awards. Det er den største prisuddeling indenfor digitale markedsføringsløsninger i Danmark. Som begrundelse blev blandt andet lagt vægt på, at brugerne i høj grad selv kan regulere og overvåge deres boligannoncer, via EDC Effekt.
Det er ikke kun EDC eller ejendomsmæglere i det hele taget, der har fået øjnene op for internettets muligheder for målrettet annoncering. Tværtimod er der flere og flere store som små virksomheder, der benytter sig af de muligheder, som eksempelvis Facebook tilbyder.
På trods af Facebooks seneste negative sager, er der intet der tyder på, at folk vil forlade denne platform. Derfor giver det også stadig mening for mange at annoncere her. Samtidig giver Facebook mulighed for at afgrænse dine annoncer i forhold til alder, køn, geografi og interesser, og dermed kan man meget præcist ramme ned i den målgruppe, man gerne vil sælge til.
For annoncørerne er dette en potentiel guldgrube, der opstår på grund af folks villighed til at dele deres data med de store firmaer. Når eksempelvis Facebook kender den by du bor i, din alder og din civilstatus, kan de langt bedre hjælpe annoncørerne på vej mod dig, hvis du er i målgruppen. Dermed burde antallet af irrelevante annoncer også falde. Men selvom man er i start 20’erne og bor i Randers, kan der trods alt stadig være stor forskel på, hvor interesseret man er i knallerter. Derfor ender der også stadig masser af annoncer hos folk, der ikke finder dem relevante.