Artiklen indeholder reklamelinks
Linkbuilding betegnes undertiden som den endelige vej til gode placeringer. Dette er ikke nødvendigvis forkert, men at starte med linkbuilding er forkert. I stedet for skal man starte med at lægge et fundament af godt indhold.
Det siger ekspert i søgemaskineoptimering og linkbuilding, John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:
“Linkbuilding er det, der tager dit i forvejen gode indhold og sætter dette i toppen af søgemaskinerne. Har du ikke lagt bunden for en god SEO-kampagne ved at skrive godt indhold og lave et brugervenligt samt konverterende site, bør du ikke gå i gang med at lave linkbuilding”.
Med indholdet hentydes der primært til det tekstindhold, der skal være at finde på websitet.
“Google er først og fremmest en tekstbaseret søgemaskine, og skriver du meget tekst til dit website, giver du Google lige, hvad søgemaskinen gerne vil have. Du skaber en masse potentielle indgange for besøgende at komme ind til dit site på” fortæller John Nielsen.
For at skrive godt indhold, der skaber besøgende fra de organiske resultater i søgemaskinerne, bør alle virksomheder starte med en såkaldt søgeordsanalyse.
Denne handler om at finde de søgeord, brugerne i forvejen søger på.
En sådan søgeordsanalyse laves med forskellige værktøjer. Det primære er Googles eget Keyword Planner, mens også værktøjer som SearchMetrics, hvori du kan finde dine konkurrenters søgeord og Übersuggest, hvor Suggest-funktionen fra Google tages i brug m.fl. kan bruges.
En sådan analyse skulle gerne ende ud i et tocifret antal gode keywords, virksomheden kan gå i gang med at skrive indhold til.
Og det er først, når dette indhold er på plads, at næste skridt – det være sig den faktiske linkbuilding – skal bringes i spil.
Mens det at lave en søgeordsanalyse og skrive indholdet er til at finde ud af for de fleste, er linkbuilding en anderledes speget – og potentielt farlig – affære.
“Siden den første Penguin-opdatering blev sat i spil i april 2012, har det været muligt at blive straffet for de dårlige links, man som virksomhed bygger til ens site. Det har gjort linkbuilding til en anderledes og meget farlig sport at engagere sig i” fortæller John Nielsen og fortsætter:
“Jeg anbefaler altid mine klienter at bruge en SEO-ekspert på den ene eller anden måde til deres linkbuilding”.
De to måder, John Nielsen her refererer til, er følgende:
Linkbuilding besværliggøres populært sagt af, at fundamentet skal være i orden – men du kan som virksomhed gribe denne bold og skabe så godt indhold, at din linkbuilding blot er dét mere effektiv i dine søgemaskineoptimeringskampagner. Få mere ud af budgettet!