Artiklen indeholder reklamelinks
No-follow links – links, der er tagget med rel=”nofollow” og derfor er designet til ikke at videregive værdi i søgemaskinernes øjne – kan sagtens stå for en vis værdi. Vi bør derfor ikke helt undgå de nofollow-taggede links i vores linkbuilding.
Det siger ekspert i søgemaskineoptimering og linkbuilding John Nielsen fra det Hinnerup-baserede OnlineSynlighed.dk:
“Nofollow er designet til ikke at give værdi, og det kan være fristende helt at fravælge denne type af links af den grund. Men det er der flere problemer med at gøre, og jeg anbefaler altid mine klienter ikke at tænke sort og hvidt over nofollow og dofollow”.
En af fordelene ved også at bygge nofollow links – det være sig links i de fleste kommentarer, links i mange fora og links fra fx YouTube – er, at det efterligner hvad der i populær tale kaldes en “naturlig linkprofil”
“En naturlig linkprofil er hvad et site, hvor der ikke udføres decideret søgemaskineoptimering på, har. En sådan linkprofil vil vi altid gerne efterligne, da det er Googles standard for, hvad et godt og troværdigt site har” forklarer John Nielsen.
Et site alene med dofollow-links passer altså ikke ind under denne beskrivelse af en naturlig linkprofil.
Kan godt give besøgende
En anden ting er, at linkbuilding med nofollow links måske ikke giver værdi som sådan i søgemaskinerne, men det kan sagtens give besøgende. Og det gør linket meget mere værd.
“Et link fra YouTube overfører i teorien ikke værdi til den person, der har lavet videoen. Men det kan dog overføre besøgende, hvilket jo er formålet med at lave links til at starte med. Derfor skal man ikke undlade at lave et link fra ens YouTube-video blot fordi SEO-værdien er til at overse, når videoen kan give den sande ressource, altså besøgende” uddyber John Nielsen.
No-follow links kan også være med til at skabe relationer.
Det kan de i det tilfælde, du eksempelvis er inde at kommentere på en blog. På denne blog skriver du en god kommentar, hvilken forfatteren kan svare på. I har herefter en debat kørende – I har skabt en relation til hinanden.
Samtidigt med dette har du skabt et link til dit site, der vel nok er nofollow, men som giver besøgende samtidigt med, at det hjælper dig til at skabe en relation til en anden person. En person, du eventuelt vil have mulighed for at benytte i din linkbuilding ad anden vej.
Nofollow links er ofte et biprodukt af det arbejde, du ellers er i gang med. Og det er et biprodukt, der hjælper dig til relationer, til besøgende og til at skabe en naturlig linkprofil.
Alt skal dog naturligvis tages med et gran salt.
“Hvis det stod til Google skulle vi putte no-follow på alt, vi laver, da linksne jo er skabt af hensyn til at forbedre vores placeringer i søgemaskinerne. Det er selvfølgeligt ikke en farbar taktik. Uden at have hovedet under armen skal nofollow bruges, hvor det passer ind, og så ikke mere” afslutter SEO-ekspert John Nielsen.