Artiklen indeholder reklamelinks
De fleste virksomheder benytter sig af online markedsføring, når det kommer til at anskaffe flere nye kunder til virksomheden. En anden mulighed kan dog være at sende fysiske breve til en udvalgt målgruppe med henblik på at markedsføre virksomheden og anskaffe nye kunder.
Fysiske breve som markedsføringsmetode kaldes direct mail og kan være rigtig virkningsfuld og omkostningseffektiv, hvis ellers de bliver lavet rigtigt. Hvis ikke, kan de derimod blive en rigtig dyr omkostning for virksomheden.
Det er dyrt at sende breve med posten, og sender man mange ad gangen, som man typisk gør med direct mail kampagner, kan pengene hurtigt få ben at gå på. Ligesom med al anden markedsføring, skal de penge virksomheden bruger på at lave og udsende en direct mail kampagne gerne kunne tjene sig selv hjem igen gennem de kunder, som virksomheden får via kampagnen. Det er derfor afgørende, at direct mail kampagnen er effektiv, for at den kan tjene sig selv hjem igen.
Når du skal i gang med at udforme direct mail kampagnen, skal du derfor i gang med at overveje, hvilken værdi modtageren skal have ud af brevet. Du har kun få sekunder til at overbevise modtageren om at vælge din virksomhed og blive kunde hos dig. Derfor er det vigtigt, at du tilføjer så meget værdi til direct mail kampagnen som muligt, og dermed også at kampagnen omhandler et emne og har et budskab, der er relevant og interessant for modtageren.
Den potentielle kunde skal gerne med det samme føle, at vedkommende får noget ud af direct mailen. Dette øger nemlig responsraten og øger sandsynligheden for, at du får en ny kunde. Hvis ikke du giver værdi til din modtager, vil du i stedet opleve en lav responsrate og din direct mail kampagne kan hurtigt blive en dyr og værdiløs omkostning for virksomheden.
Hvis du gerne vil have flere nye kunder gennem din direct mail kampagne, er det derfor vigtigt, at kampagnen har relevans og værdi.
Når direct mail kampagnerne er sendt ud og leveret, kunne man fristes til at tro, at det så var det. Men hvis du gerne vil øge sandsynligheden for at få flere kunder i butikken, er det utrolig vigtigt at huske at følge op på modtageren efterfølgende.
Ring til modtageren og tag en snak om det budskab, som er blevet udlagt i direct mailen. Når du som virksomhed ringer, kan det desuden være en god idé at give modtageren endnu en chance for at handle på det, som du har lagt op til i direct mail kampagnen. Hvis der er et spørgeskema i kampagnen, som modtageren opfordres til at svare på, kan det ligeledes være oplagt at ringe til modtageren for at spørge ind til besvarelsen af spørgeskemaet.
Husk at direct mail kampagnen kun udgør en lille del af den samlede kunderejse, og det kan derfor være nødvendigt at hjælpe kunden lidt på vej for at direct mail kampagnen skal blive en succes og have den rette effekt, så du rent faktisk også får flere nye kunder.