Artiklen indeholder reklamelinks
På internettet går alting hurtigere – og de råd, der for et par år siden kunne give topplaceringer i søgemaskinerne med masser af besøgende til følge, kan i dag være decideret skadelige.
Så simpel er beskeden fra John Nielsen – SEO-ekspert i virksomheden OnlineSynlighed.dk:
“Googles algoritmer har ændret sig ganske væsentlig i løbet af de seneste 36 måneder og endnu mere de sidste 12” udtaler John Nielsen og fortsætter:
“Jeg vil vove at påstå, at næsten alle SEO-råd for blot et par år siden i dag kan være decideret skadelige for ens website”.
For et par år siden var det næsten ikke muligt at blive straffet for manipulerende søgemaskineoptimering. Hvis man blev opdaget, enten af Googles algoritmer eller ved et manuelt tjek, ville man blot blive frataget værdien af den manipulerende optimering og beholde værdien fra resten.
Sådan er det ikke i dag.
Siden midten af 2012 har det været muligt automatisk at blive straffet for dårlig søgemaskineoptimering – SEO udført med spam.
“Hvor lavpraktiske og mange links var almindelig SEO-rådgivning hos mange for blot et par år siden, er det i dag vejen til straf og deindeksering fra Googles søgemaskine” fortæller John Nielsen.
Ovenstående ændring i algoritmerne har givet plads til såkaldt negativ SEO – søgemaskineoptimering, der har til formål at skade konkurrenten.
“Vi har set flere eksempler i Danmark på, at negativ SEO rent faktisk virker” udtaler John Nielsen, men fortsætter:
”Et i forvejen troværdigt og stærkt website kan dog næppe tænkes at blive devalueret som følge af konkurrenters arbejde”.
Fordi at algoritmerne og reglerne (eller i hvert fald håndhævelse af samme) ændrer sig så hurtigt, vil det ofte være en god idé at alliere sig med en ekspert.
“Det er næsten umuligt at følge med i ændringerne, med mindre, man virkeligt interesserer sig for det eller professionelt arbejder med søgemaskineoptimering” udtaler John Nielsen.
Med professionel SEO-rådgivning er det muligt at få en ekspert ind over sidelinjen, der enten alene kan udstikke kursen for virksomhedens søgemaskineoptimering, eller decideret kan tage teten og udføre arbejdet. Forskellen mellem første og sidste er den endelige pris, der tages for arbejdet.
SEO-rådgivningen vil ofte gå ind og tage sitet fra en ene af og gennemgå det ud fra Googles retningslinjer. Formålet er at sikre, at Google har nemt ved at gennemsøge sitet, at de besøgende har nemt ved at finde rundt, at de mest væsentlige søgeord er ramt med deres egne landingssider samt at sikre, at uheldigheder såsom tomme sider og duplikeret indhold ikke kan findes på siden.
Når først dette er gjort vil SEO-rådgivningen bevæge sig over i en mere promoverende fase, hvor der bygges links til siden (links ses som anbefaler af søgemaskinerne; kunsten kaldes linkbuilding) og anden promovering af indholdet.
“Når grundpillen er på plads handler det blot om at skaffe rigtigt mange besøgende ind på sitet. Det er, kan man sige, den spændende del af arbejdet” fortæller John Nielsen.
SEO-rådgivning kan købes enten af en selvstændig ekspert på emnet eller et decideret bureau – om end prisen oftest vil være noget højere ved sidstnævnte end førstnævnte.
Derudover har John Nielsen et sidste godt råd til de, der overvejer at købe søgemaskineoptimering:
“Brug et par timer på lige at læse op på det grundlæggende. Det er uendeligt vigtigt lige at kunne forstå, hvad det egentligt er, man med SEO-rådgivning bliver solgt”.