Artiklen indeholder reklamelinks
I dag bevæger de fleste internetbrugere sig rundt på nettet med deres smartphones, når de skal søge information om forskellige lokale virksomheder. Det har stor betydning for de danske virksomheder, som ikke har en mobilvenlig hjemmeside.
Allerede i året 2013 overhalede antallet af Google-søgninger, som blev foretager på mobiltelefoner og tablets antallet at søgninger fortaget på den traditionelle computer. Det er en stor udvikling, som i sidste ende kan have store betydninger for den enkelte virksomheds omsætning.
For at fange kunderne i dag er det vigtigt, at virksomheden er online synlig. Det lyder måske let, men det kan det da også være, hvis man sætter sig lidt ind i tingene.
For det første er det vigtigt at tænke på, at kunderne i dag Googler rundt på deres smartphones mere end nogensinde før. Det betyder også, at en fysisk butik ikke kan nøjes med, at henvende sig til kunderne fysisk. Virksomheden skal derfor ud og fange kunden, der hvor han eller kun befinder sig – online.
Når det så er sagt, så bør man huske på, at danskerne i dag bruger deres smartphones. Det er hurtigt og nemt at surfe rundt med en sådan smartphone, når man alligevel er på farten. Her har man alt kontakt til omverdenen, GPS og internettet, som de netop bruger til, at finde lokalitet på de forskellige virksomheder.
Der er altså mange gode grunde til, at virksomheden i dag skal være online synlig. Det handler om at fange kunderne der hvor de er og kunne tilbyde dem det, som de kræver. Nutiden kunder er meget krævende og det må man bare som virksomhed erkende og udarbejde sig herefter.
En hjemmeside ser ikke altid lige så godt ud på en smartphone, som den gør når man logger ind på en almindelig computer. På de nyeste mobiltelefoner, som eksempelvis på en iPhone 5 ser vi en opløsning på 1136×640 pixels og det er netop pixels, som er problemet her. Den almindelige computer har nemlig et helt andet forhold her.
Du kender sikkert det, at du på din smartphone har oplevet en hjemmeside, hvor det praktisk talt var umuligt, at læse informationer, som stod på siden. Hvis ikke man har en mobilvenlig hjemmeside, så vil den ofte se gnidret ud og kan være svær at navigere rundt på. Det skyldes, at hjemmesiden bliver presset ned på en meget lille touchskærm og det kan derfor næsten være umuligt at læse, hvad der står på de forskellige sites. Derudover er det nærmest ikke muligt, at klikke rundt på de forskellige links på sitet og det kan være meget irriterende for en kunde, som netop sidder og mangler nogle specifikke informationer.
Der findes meget få kunder, som har tålmodigheden til dette problem og det kan derfor mange gange, skræmme kunderne væk, hvis ikke man har anskaffet og investeret i en mobilvenlig hjemmeside. For kunderne i dag skal det helst gå hurtigere end hurtigt og hvis sitet loader i uendeligheder har man allerede tabt dem der.
Løsningen med at gøre sitet mobilvenlig kaldes også med andre ord for et responsive webdesign. Når man laver et responsive webdesign, så handler det i bund og grund om, at gøre sitet langt mere brugervenlig for de brugere, der netop surfer rundt på deres smartphones efter den enkelte virksomhed. Det er nemlig netop for disse kunder, at denne version er udviklet.
En mobilvenlig hjemmeside betyder ikke, at du nu pludselig har to forskellige sites. Sitet som du ser den på din smartphone vil ganske vidst være anderledes, men det er stadig den selv samme information og tekst, som befinder sig der. Forskellen ligger blot i, at den er blevet komprimeret til de helt rette pixels. De forskellige kasser vil være i anderledes størrelser og måske vil der være færre af dem. Overordnet set, så vil der stadig være tale om den selv samme side, men det samme indhold.
Muligheden er der for dig og din virksomhed, som endnu ikke har tænkt på dette. Man kan nemlig sagtens lave en særlig mobilvenlig version af siden. Somme tider kan det dog være for besværligt, hvis sitet indeholder for meget data, som på den måde skal rykkes rundt. Dertil er det måske en nemmere og bedre løsning, at udvikle en mobil-app, som kunderne nemt kan installere og bruge, i stedet for, at de skal logge ind på den utilgængelige hjemmeside.
Den sidste løsning er der mange forskellige virksomheder, der benytter sig af. På denne app er det muligt for virksomheden, at lægge gode tilbud ud og andre informationer, som er vigtige for kunderne.
Hvis udarbejder et responsive webdesign til smartphones af virksomhedens hjemmeside, så vil man helt sikkert kunne skabe langt mere tilfredse kunder. Herved vil kunderne nemlig nemmere kunne finde rundt på hjemmesiden på deres mobiltelefoner og de vil kunne finde netop de tilbud, som de søger efter.
Det, at virksomheden har online synlighed, er i dag et must for alle virksomheder. De kunder vi har i dag i Danmark, er meget krævende og de er sultne efter gode tilbud. Det er nemlig online, man finder de bedste tilbud og det ved kunderne godt. Derfor er det vigtigt for virksomhederne, at hente deres kunder ned den vej igennem.
Når de danske virksomheder har fulgt disse råd, så vil de hurtigt kunne mærke resultatet i deres omsætning. De vil nemlig på den måde kunne skabe en større omsætning, ved at have sorteret de useriøse kunder væk og nu kun skulle koncentrere sig om de reelle kunder. At lægge lidt penge i online synlighed med et responsive webdesign er altså i bund og grund en investering.