Artiklen indeholder reklamelinks
Danskernes købsmønstre har ændret sig – og derfor er fysiske butikker nødt til også at bruge internettet for at skaffe de samme kunder som tidligere.
Man kan markedsføre ens butik på mange forskellige måder. For lokale butikker var det tidligere nok blot at stille et skilt op udenfor døren og så kom kunderne efterhånden som de vænnede sig til ens eksistens. Sådan er det ikke nemmere. Hvordan vi som mennesker finder en given ydelse er ikke længere ved blot at tage den samme løsning som sidste gang. Vi bruger internettet.
Derfor er fysiske butikker nødt til at bruge tid på deres online tilstedeværelse.
At bruge internettet betyder i hvert fald to ting, hvis man spørger John Nielsen, der arbejder med online markedsføring i virksomheden Onlinesynlighed.dk.
”Først og fremmest skal virksomheden have en hjemmeside, der viser hvilke ydelser de har, hvordan man som kunde finder dem og så videre. Dernæst skal de oprettes på de såkaldte Google Places-listings. De to ting tager ikke lang tid, men dækker de fleste butikker rigtigt godt ind til at starte med.”
Et godt, om end meget fortærsket citat om markedsføring fra amerikanske John Wanamaker, lyder:
”Jeg ved, at halvdelen af mit markedsføringsbudget er spildt… Jeg ved bare ikke hvilken halvdel.”
Sådan vil det ofte også være, hvis man som fysisk butik forsøger at skaffe nye kunder ved avisannoncer, radiospots, annoncering i busser og lignende. Man får helt sikkert nogle kunder på det, men det er meget svært at finde ud af, hvor disse kommer fra. Her er man nødt til at vide sig sikker på at ingen sæsonvariationer spiller ind og at man kun tester en markedsføringsmulighed ad gangen.
”Det er nemt at se, hvor mange henvendelser man fx har fået på en kontaktformular, hvor mange der har ringet til et specielt telefonnummer set på et website, hvor mange der bruger en speciel rabatkupon eller lignende. Der er mange muligheder, men fælles for dem er, at man meget minutiøst kan spore effekten af ens arbejde på internettet”, lyder det fra John Nielsen.
John Nielsen har i sit arbejde set talrige eksempler på, hvordan fysiske butikker har fået øget kundetilgangen ved at bruge tid og kræfter på deres tilstedeværelse online.
”Vi starter rigtigt mange af vores produkt- og ydelsessøgninger på internettet i dag. Leder du for eksempel efter en frisør i nærområdet, og dukker en lokal frisør op både med annonce, med et organisk resultat og eventuelt en såkaldt Google Places-listing er det så godt som umuligt at overse netop denne virksomhed. Det får flere og flere øjnene op for.”
I takt med at flere og flere mindre webbureauer er begyndt at beskæftige sig med at lave hjemmesider for virksomheder og yde grundlæggende online markedsføring er det billigere end nogensinde før at komme i gang.
Virksomheder kan ofte komme godt i gang for et et-cifret tusindebeløb. Herefter er det muligt at tage stilling til effekten af de indledende strabadser.
John Nielsen anbefaler at komme i gang hellere før end senere, da effekten er til at mærke for de fysiske butikker, der i dag kæmper mod lavkonjunkturen.