Google anbefaler responsive design – men det er ikke et SEO tip

Artiklen indeholder reklamelinks

De større og større mængde af mobile besøgende på de danske websites har vist sig at være en omfangsrig udfordring. I dag har mange websites flere besøgende fra mobile enheder – forstået som mobiltelefoner og tablets, og altså ikke bærbare computere – end de har fra traditionelle computere.

Google anbefaler officielt et responsivt design som løsningen til denne udfordring. Med et responsivt design tilpasses websitet alt efter hvor meget plads, der er til rådighed for den besøgende – så på det samme site vil en stationær computer og en mobiltelefon ikke få vist de samme elementer.

Men et responsivt design er ikke lig med et SEO-boost. Det gjorde Google klart i oktober 2013.

Ikke lig direkte rankings boost

Det var Googles medarbejder John Mueller, der på forummet StackOverflow, kendt for at være frekventeret hyppigt af fortrinsvis udviklere, slog fast, at et responsivt website ikke var lig med bedre organiske placeringer.

Det er altså ikke for SEO-fordelene, at du skal lave dit website responsivt – og så dog..

Du kan blive straffet for mobilen

Google har også tidligere i 2013 været ude at tilkendegive, at et utilpasset mobilwebsite kan ryge ned i de organiske resultater, når søgningen sker fra en mobiltelefon.

Der er altså tale om, at du kan blive straffet, hvis dit website ikke er mobilt, når der søges fra en mobil – men det skubber dig ikke længere op, hvis du så faktisk investerer i et responsivt. Ikke med mindre, dine konkurrenter ryger ned som følge af et irresponsivt site og du af den grund ryger op.

Uanset hvordan man vender og drejer det, er et responsivt webdesign de facto standard for, hvordan udfordringen med mobile besøgende håndteres – og et godt SEO tip vil altså, uanset man ikke stiger direkte som følge af designet, være at investere i et responsivt design.

Kan føre til indirekte stigninger

Når du behandler dine mobile besøgende bedre, vil disse bruge længere tid på dit site. Det betyder, at de er mere tilbøjelige til at konvertere – det være sig at skrive deres e-mail op, at købe en vare eller tilmelde sig et kursus.

At dine besøgende på mobiltelefon finder sig godt tilpas på dit site betyder også, at de ikke går tilbage til søgemaskinerne for at finde et andet site. Det kaldes også et “bounce” og andelen af besøgende, der gør dette, kaldes “bounce rate”.

Des lavere en bounce rate du har, des bedre et site vil Google tro, at du har – og des flere besøgende vil du få. Google lever af at vise deres brugere gode søgeresultater.

Uanset at et responsivt webdesign ikke direkte giver flere besøgende, kan det indirekte forbedre dine placeringer i søgemaskinerne. Derfor tillader vi os på Erhvervsnyhederne.dk at kalde et responsivt webdesign for et godt SEO tip.

Andelen blot stiger og stiger

Andelen af mobile besøgende er steget støt i løbet af de sidste 3-4 år, og intet ser ud til at ændre dette.

Mange danskere har allerede købt en smartphone, med hvilken de søger efter information, køber ind og fungerer i dagligdagen. Og flere og flere er også i gang med at investere i en tablet computer.

Ingen ved, hvornår stigningen stopper – men indtil da er der meget at hente ved at investere i et design, der også kan tolkes af mobiltelefoner.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Broken Clouds
1
1º - -2º
79%
2.33 km/h
1.8
-1.89
fre
3.76
-0.87
lør
9.74
3.34
søn