Artiklen indeholder reklamelinks
Google som søgemaskine gør et stort stykke arbejde med henblik på, at det skal være svært at manipulere med søgeresultaterne.
Det har medført blandt andet, at no-follow-tagget blev indført tilbage i 2007. No-follow tagget påduttes et link, man ikke som websiteejer kan stå inde for. Eksempelvis bruges no-follow typisk på blogkommentarer, da man som ejer af websitet ikke nødvendigvis kan stå inde for de links, ens brugere laver.
Siden da har Google udvidet og anbefaler nu, at man bruger no-follow bl.a. i forbindelse med gæsteblogging, udsendelse af pressemeddelelser, integrerbare widgets og mange andre områder, der ellers traditionelt hænger sammen med Google optimering.
Matt Cutts, lederen af Googles antispam-team, var i september 2013 ude at sige, at du som websiteejer stort set er sikker, når du bygger no-follow links til dit site – sikker i den forstand, at du aldrig vil blive straffet i Googles søgeresultater.
Men det er ikke en god idé, siger ekspert i Google optimering John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:
“Du er sikker, ja, men no-follow links fører ikke værdi til dit site. I modsætning til hvad navnet siger bliver disse links fulgt, men de bliver ikke tillagt værdi, og dit site stiger derfor ikke i søgemaskinerne, når du laver nye links”.
Dette er i modsætning til almindelige, kendt som do-follow links, der netop viderefører værdi til dit website. Ved at bruge dofollow links ser Google linket som en anbefaling til dit website – og en gedigen metode til Google optimering er derfor at bygge troværdige links af høj kvalitet.
Det investerer virksomheder derfor mange penge i.
“Google har naturligvis interesse i, at vi som brugere tagger samtlige af vores links med no-follow. På den måde bliver det sværere at lave Google optimering, som i visse tilfælde kan få et site, der ikke burde være i toppen, op øverst. Men sådanne uretfærdige erobringer i Googles søgemaskine er blevet sværere og sværere med nylige opdateringer i deres algoritme” fortsætter John Nielsen.
Han angiver, at det er nemt at blive “for sikker” med Google – her forstået som om, at man tagger samtlige af de links man selv laver med no-follow. Man bliver aldrig straffet af Google i søgeresultaterne på denne måde; men man opnår næppe heller placeringer, man er bange for at miste.
Siden april 2012 har det været muligt decideret at blive straffet for at lave indgående links af meget lav kvalitet til ens site. Sådanne links – som næsten kan sidestilles med spam – har for nogle år siden været en god metode til at øge ens sites placeringer i de organiske søgeresultater, men i dag er det mest af alt at sidestille som spam. Og det har Google derfor gjort noget ved. Google optimering af lav kvalitet kan i dag føre til straf:
“Jeg har endnu ikke haft et site straffet af Googles algoritmer, men jeg har set det ske i Danmark. Vi er i dag langt mere forsigtige med de links, vi vælger at bygge, simpelthen fordi, at vi ikke alene kan miste værdi, men decideret blive straffet for dem” siger John Nielsen og afslutter:
“Men derfra og til at nofollowe stort set alt vi laver, er der meget langt”.