Artiklen indeholder reklamelinks
Google har for nylig offentliggjort, at de vil lave ændringer i de søgeresultater, som vi kender i dag. I dag er der ingen forskel på, hvordan søgeresultaterne ser ud, uanset hvilken enhed du søger fra – altså om du søger fra din computer, tablet eller telefon.
Med den nye opdatering begynder Google at vise forskellige søgeresultater, afhængigt af om du søger fra din computer eller telefon. Det betyder, at når du søger fra din telefon, vil du se andre søgeresultater, end når du søger fra din computer.
Ikke nok med at Google vil lave mobiltilpassede søgeresultater, så vil de også gøre mobilsøgninger til deres primære fokus. Det betyder, at Google vil nedprioritere deres opdateringer af den søgemaskine, som finder resultater til computerbrugere. I stedet fokuserer Google på at opdatere mobilsøgemaskinen meget oftere – det er således mobilsøgemaskinen, der bliver Googles primære.
Denne ændring har altså en væsentlig betydning for alle virksomheder, der gerne vil findes i Googles søgeresultater. Nu skal du som virksomhed – eller hjemmesideredaktør – afgøre, hvordan du bedst optimerer din hjemmeside, så du fortsat bliver fundet af dine kunder, læsere eller brugere.
Opdateringen kommer ikke ud af den blå luft. Tilbage i april 2015 trådte Googles ændringer om ”mobile first” i kraft. Denne ændring betød, at hjemmesider, der er mobiloptimeret, bliver prioriteret i Googles søgeresultater.
Baggrunden for den foregående opdatering skyldes, at Google kunne se, at flere og flere, der søgte på Google i højere grad søgte via deres telefoner. Denne tendens har kun været stigende, så i 2017 forventes det, at hele 75% af alle Googlesøgninger kommer fra telefoner.
Den nye opdatering er et skridt videre mod at give brugerne en bedre oplevelse. Mobiltilpassede sider skal være lette at finde, når du søger på Google fra din telefon. Det sætter derfor krav til virksomhedernes webdesign og indhold på hjemmesiderne, som skal være tilpasset til telefoner. Det skal give brugerne en god oplevelse, ligesom det skal være overskueligt for dem at finde, den information, de har brug for.
Det bedste du kan gøre som følge af Googles nye opdatering er, at sætte dig ind i, hvem dine besøgende på hjemmesiden er. Hvis de alligevel bruger en computer, når de besøger din hjemmeside, behøver du ikke gøre så meget for at blive vist i mobilsøgemaskinen. Dette kunne særligt gøre sig gældende for B2B-virksomheder, hvor søgninger oftest foregår fra kontoret.
Bliver din side derimod tilgået fra telefoner, skal du gøre en indsats for at blive vist her. Google har lagt op til, at der ofte vil ske opdateringer for mobilsøgemaskinen – derfor har du også mulighed for hurtigt at ændre på din placering i søgeresultaterne. Mobilsøgemaskinen vil derfor også blive opdateret noget oftere end computersøgemaskinen.
Ændringen er ikke trådt i kraft endnu, men det kommer hen over de næste par måneder. Snart vil det altså blive en realitet, at der findes to søgemaskiner under Google. Derfor er der nogle ting, som du skal være opmærksom på: