Artiklen indeholder reklamelinks
Uanset om du sælger dine varer online eller ej, har du brug for Google til at levere dig kunder. Danskerne starter nemlig, uanset online eller offline købsdestination, deres køb ved at søge information om det ønskede produkt på nettet – og derfor har du brug for at være til stede online.
Dette kan i søgemaskinerne gøres med to midler: Annoncering og Google optimering.
Annoncering i søgemaskinerne, herunder især Google der sidder på 90 % af søgemarkedet i Danmark, giver dig besøgende interesseret i din vare lige med det samme. Men du betaler en given pris for hver eneste besøgende – ofte mange kroner, hvis I er mange om buddet. Og det bliver du ved med for hver eneste besøgende.
Google optimering handler om at optimere placeringerne i den organiske søgemaskine – altså de resultater, der ikke er betalte. Dette er et projekt, der løber over længere tid, men hvor de besøgende ikke koster penge til andet end den person, der til at starte med har udøvet Google optimering.
Derfor taler man tit om Google optimering som ”gratis besøgende”. Det er ikke helt rigtigt, da det enten koster lang tid eller penge at opnå de høje organiske placeringer i Googles søgemaskine – men det er, på langt sigt, billigere end kontinuerlig annoncering i søgemaskinerne.
John Nielsen arbejder med Google optimering i sit bureau OnlineSynlighed.dk. Han fortæller, at Google optimering kan tage lang tid i modsætning til annoncering her og nu:
”Google optimering kan sammenlignes lidt med at plante et træ. Træet skal have næring over lang tid før end det gror. Men når det først er blevet stort og prægtigt står det også i mange år, hvis ikke århundreder, før det falder igen.”
At Google optimering tager så lang tid er dog også udfordringen:
”Man skal have is i maven for at bruge mange penge til at starte med på noget, man ikke nødvendigvis får igen de første mange måneder eller endda år.”
Is i maven er der dog også flere og flere virksomheder, der har. John Nielsen oplever en øget interesse for den potentielt gratis trafik i fremtiden med flere henvendelser til OnlineSynlighed.dk end før.
ROI – Return of Investment – bruges til at måle, hvor meget man tjener på ens investering.
Her er det fantastiske ved Google optimering, ifølge John Nielsen, at netop ROI blot bliver ved med at stige og stige.
”Efter et år har man fået så og så mange salg fra de organiske søgeresultater, og her er man færdig med det store og indledende træk i forhold til Google optimering. Næste år har man måske haft tre gange så meget salg uden at have brugt nævneværdige ressourcer på den fortsatte optimering af Google placeringerne, der nu mere ligner vedligeholdelse. Sådan bliver ens ROI bare ved med at stige og stige.”
Google optimering er derfor en strategi for de, der har råd til at lægge mange penge på bordet nu for så at vinde stort i søgeresultaterne senere. Men som John Nielsen afslutter med behøver søgemaskineoptimering ikke at stå alene:
”Man kan jo sagtens starte med både PPC-annoncer og søgemaskineoptimering samtidigt. Så har man besøgende nu og kan over langt sigt udfase PPC’en, når de organiske søgninger dækker ens behov.”