Googles straf rammer hårdt – og det er svært at komme tilbage

Artiklen indeholder reklamelinks

Søgemaskinen Google sidder med et meget værdifuldt asset i form af førstepladser i søgemaskinen. Det er mange penge værd at ligge placeret i toppen på kommercielle søgeord. Og det får nogle gange virksomheder til at gå lidt for langt i forsøget på at overbevise Google om, at de er de rigtige til at ligge nummer et.

Dette fører til søgemaskineoptimering, der går imod Googles retningslinjer. Det oftest sete brud er køb af links med det formål at manipulere rangeringer i søgemaskinen, men også “cloaking”, hvor det vises et resultat til bruger og et til Google ses stadig fra tid til anden.

Bliver man taget med fingrene i kagedåsen bliver man prompte straffet af Google. Straffen er simpel – man bliver “deindekseret”, hvilket betyder, at ens ydelser ikke længere kan findes i søgemaskinen. Ikke engang på søgning på ens eget navn. Det er de færreste virksomheder, der kan overleve en sådan omgang.

Du KAN komme ind igen

Er du først blevet straffet, har du mulighed for at indsende en såkaldt “reconsideration request” til Google. Det er en appel om at blive taget tilbage i søgemaskinen. I denne beskriver du, hvad du har lavet, hvad du ikke længere laver og beder om at blive taget tilbage i indeks. Du siger undskyld og beder om forladelse.

Men en ny artikel fra det internationale SEO-site SearchEngineRoundtable afslører, at det ingen sikkerhed er for at komme ind igen.

Ikke alene er du med en reconsideration request ikke sikker på at komme ind i varmen igen. Google kan læse din ansøgning og vælge at afslå den.

Men noget helt andet er, at du ikke ved, hvornår du får svar. Mange har oplevet at vente i flere måneder på at få svar – og nogle venter stadig den dag i dag.

Skarpere og skarpere søgemaskine

Google er som søgemaskine blevet skarpere til at opdage, hvornår vi forsøger at manipulere med selve søgemaskinen. Det betyder, at flere virksomheder i dag bliver straffet og at kravene for at komme til tops i søgemaskinen er skærpet markant.

For et par år siden var det mere eller mindre et spørgsmål om at have et website og blot have tilpas mange indgående links til dette – og så var det næsten ligegyldigt, hvad du ønskede at ranke på.

Den går ikke i dag, fortæller SEO-ekspert fra OnlineSynlighed.dk John Nielsen:

“Hvis ikke du laver et godt og seriøst stykke arbejde i forbindelse med søgemaskineoptimering, er det i bedste fald uden effekt. I værste fald bliver du straffet i søgemaskinen uden at vide hvornår, du har mulighed for at komme tilbage igen”.

Pingvin og panda gør ondt

Især to store opdateringer fra 2011 og 2012 har gjort ondt inden for søgemaskineoptimering. Der er tale om Googles såkaldte “Panda-opdatering“, der slog ned på ‘dårligt’ indhold og såkaldte content farms samt “Penguin-updaten” fra april 2012, hvilken fjernede værdien fra en lang række links.

Begge medførte ramaskrig i branchen og ændrede den til søgemaskineoptimering, som vi kender det i dag – en helt anden omgang end for blot et par år siden.

Frugterne at høste ved at ligge nummer 1 i Googles søgemaskine er kun blevet større og mere saftige – men der er flere, der forsøger at plukke dem, og nogle af dem falder helt i.