Guide: Kopier dine konkurrenters links

Artiklen indeholder reklamelinks

Dine konkurrenter er en sand guldmine til inspiration i forhold til at bygge links og derved overtage deres placeringer i søgemaskinerne. Det handler blot om at finde ud af præcis, hvordan du gør.

Inden for søgemaskineoptimering er disciplinen linkbuilding – der handler om at skabe indgående links til dit website fra andre websites, hvilket tæller som en anbefaling i søgemaskinernes øjne – uendeligt vigtig.

Men det er nemt at løbe tør fra steder at linke fra relativt hurtigt.

Her er du nødt til at lave noget opsøgende arbejde – og er der noget bedre end at skyde genvej og kvittere på det arbejde, dine konkurrenter har lavet i forvejen?

“Dine konkurrenters indgående linkprofil bør tjene som stor inspiration til dig, der ønsker at stige i de organiske placeringer i Googles søgemaskine” fortæller SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk og fortsætter:

“Du er nødt til at være selektiv, men alt det gode arbejde har du ofte mulighed for at duplikere meget af med gode resultater til følge”.

Vær selektiv

Før end vi kommer til, hvordan du i praksis stjæler dine konkurrenters links, får det at være selektiv sin egen sektion.

At være selektiv i forhold til dine konkurrenters links betyder, at du ikke blindt skal kopiere alt, hvad de andre laver.

“Dine konkurrenter kan sagtens have lavet dårlige og irrelevante indgående links til deres website, og du laver en stor fejl, hvis du bare blindt følger efter dem med de samme ringe links” forklarer John Nielsen.

Det kræver et vist trænet øje for at se, om et givent site er noget, man ønsker at få et link fra – eller ej.

“Du kan eventuelt bede en SEO-ekspert eller den person, du normalt benytter til linkbuilding, om hjælp med henblik på at finde ud af, om en given liste af links er værd at kopiere. Det er blot vigtigt, du ikke blindt kopierer alt dine konkurrenter har lavet både af gode og dårlige ting”.

Her finder du dine konkurrenters links

Når du først har indset hvilken fare, der også kan være ved at kopiere konkurrenters links blindt, kan du gå i gang med at skabe lister over potentielle linkmuligheder.

Først og fremmest er værktøjet Ahrefs.com værd at nævne. Ahrefs.com er et af flere linkværktøjer på nettet, men hvad der for alvor skiller Ahrefs fra de andre er den store mængde af data, der er i programmet. Ahrefs koster 79 dollars om måneden.

“Det er min erfaring, at der slet og ret er mere data i Ahrefs, end der er i nogle af de andre værktøjer, jeg ellers har brugt” fortæller John Nielsen.

Udover Ahrefs bør OpenSiteExplorer også nævnes. Værktøjet er en del af det amerikanske firma Moz’ SEO-værktøj, der koster 99 dollars om måneden.

Sidst, men ikke mindst, bør værktøjet SearchMetrics nævnes. Dette værktøj er ikke et dedikeret linkværktøj som de to ovenstående, men mere et værktøj beregnet til almindelig SEO. Værktøjet hjælper både med at finde linkmuligheder, med at danne status over arbejde, at finde konkurrenters bedste keywords og andre spændende ting relateret til enhver god SEO-kampagne.

Ved at bruge det arbejde, dine konkurrenter har lavet i forvejen, sparer du tid og skaber samtidigt gode resultater på bekostning af netop dine konkurrenter. At stjæle dine konkurrenters links er en god måde at lave linkbuilding på – forudsat det sker efter selektive retningslinjer.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Broken Clouds
1
1º - -2º
79%
2.33 km/h
1.8
-1.89
fre
3.76
-0.87
lør
9.74
3.34
søn