Artiklen indeholder reklamelinks
Julen og nytåret er den tid på året, hvor traditioner fylder allermest hos os alle sammen. Vi har ikke alle sammen alle de samme traditioner, men overordnet set tegner der sig et kendetegnende billede af, hvordan danskerne håndterer årets første dag.
Når fyrværkeriet er fyret af, propperne poppet og konfettien skudt afsted rammer 1. januar med et brag. Vi vågner dagen derpå (senere samme dag) med hovedpine og kvalme. Der er selvfølgelig de, der ikke har taget del i natten drukfest – børn og gamle samt folk, der arbejder eller skal arbejde og de, der blot ikke er til den slags. Men en meget stor del af danskerne fejrer nytåret med stor fest og løssluppenhed ud over det sædvanlige.
For flertallet, der har festet nytårsaften, er årets første dag fyldt med traditioner. Alt lige fra maden vi spiser til det, vi ser i fjernsynet, er traditionsbundet på denne dag af året – og det i langt højere grad end tidligere.
Når store dele af befolkningen laver det samme, afspejler det sig også tydeligt i de produkter, der sælges i butikkerne og i restaurationsbranchen. På samme måde som der sælges rigtig mange æbleskiver i december, men ingen i årets 11 øvrige måneder, er der nogle ting, der sælges betydeligt mere af nytårsdag:
Ovenstående er de tre ting, som måske allermest tydeligt illustrerer, at hele Danmark har tømmermænd. Nogle blot fysiske, men andre også moralske. At der er en stor stigning i salget af fortrydelsespiller dagen derpå er en udvikling, der har været i gang i nogle år efterhånden.
Tilbage ved årsskiftet mellem 2010 og 2011 udtalte Lene Hurup Kristoffersen, der i dag er indehaver af Bruuns Apotek i Aarhus, til Politiken, at ”Vi behøver ikke at se på en statistik for at konkludere, at vi sælger mange fortrydelsespiller dagene efter nytårsaften. Det fornemmer vi tydeligt bag disken.”
Siden den gang er antallet af solgte pakker med nødprævention kun steget – således kunne MetroXpress i juli 2015 berette, at der årligt sælges cirka 100.000 pakker med fortrydelsespiller, mens der i 2001 blev solgt ca. 21.000 pakker.
Det svarer til, at der i gennemsnit bliver solgt 274 pakker med nødprævention om dagen – det tal er dog meget svingende på dagsbasis, da der bliver solgt en meget større andel af pakkerne på lørdage og søndage. 1. januar 2011 blev der solgt cirka 130 % flere pakker med nødprævention end på en almindelig lørdag.
Ud over et stort antal solgte fortrydelsespiller nytårsdag, er vi generelt glade for burgere. Her kan tallet slet ikke tælles i hundreder.
I 2012 solgte McDonalds alene cirka 270.000 tusinde burgere d. 1. januar – og det tal er slet ikke det endelige resultat, som dog er svært at finde, da der findes mange små fastfoodrestauranter rundt om i landet – generelt forlyder det sig dog, at der er rygende travlt hos dem alle.
Selvom vi generelt spiser mere sushi og thailandsk mad og altså er blevet mere alsidige, når det kommer til vores fastfoodvaner, er der nytårsdag en tendens til, at vi holder det klassiske. Det er således hovedsageligt burgere, pommes frites og pizzaer, der bliver tilberedt på dagen derpå.
I løbet af dagen får vi set mere TV end normalt. I 2010 så den gennemsnitlige dansker mere end 5,5 timers fjernsyn d. 1. januar – et tal, der på daværende tidspunkt var cirka 2 timer mere, end for gennemsnittet resten af året. Selvom vi ikke ser så meget flow-TV i dag, som vi har gjort, har vi dog stadig set masser af TV.
Brugere af streamingtjenester har da også kunnet opleve længere svartider og langsommere loadinghastigheder, end normalt, når de har villet se den traditionelle platte komedie. Blockbuster kunne i 2010 fortælle til Politiken, at deres filmudlejning 1. januar hovedsageligt består af letfordøjelige komedier.
Derudover ser i omegnen af 1,8 millioner mennesker Statsministerens nytårstale, og det gør statsministerens tale til det mest sete i fjernsynet overhovedet.
Cirka en femtedel af danskernes benytter fridagen d. 1. januar til at få gået en tur i det januarkolde vejr. Det gør godt ovenpå en festlig aften, og det bliver dermed ikke kun til sofa og TV for cirka hveranden dansker, der altså finder traveskoene frem dagen derpå.
Desuden køber altså hver femte fastfood på denne dag, og det svarer til, at der bliver sendt bestillinger ud på cirka 1,2 millioner måltider. Der er derfor ikke noget at sige til, at burgerrestauranter og fastfoodkæden McDonald’s oplever stor travlhed på dagen.
Cirka 70 procent af danskerne benytter dagen til at se fjernsyn – en stor del af dem får også set statsministerens nytårstale, ligesom mange også er glade for at se skihop.