Artiklen indeholder reklamelinks
Et website lavet i flash kan være både flovt, intuitivt og brugbart. Men det hjælper ikke meget i 2015, hvis websitet er lavet i fx flash – så kan Google nemlig ikke “læse” websitet og den største kilde til nye brugere er ikke en mulighed.
Danskerne bruger søgemaskinerne ikke alene, når der skal søges efter lektiehjælp eller åbningstider for det lokale posthus, men også, når der skal købes en vare.
Skal man som virksomhed have besøgende fra Google, kan man vælge enten at betale for dem eller satse på, at Google vurderer ens site til at være det bedste, hvorefter brugerne kommer af sig selv gennem de organiske søgeresultater. For at det sidste skal lade sig gøre, skal Google kunne “læse” – eller indeksere i fagsprog – siden.
Det sker ud fra kildekoden. Og den er der ikke meget af, hvis ens side er bygget fx i flash eller frames.
Det fortæller John Nielsen, ekspert i søgemaskineoptimering:
“Jeg ser stadig store danske virksomheder bygge nye, flotte og dyre websites i frames eller flash, hvor Google ikke har en jordisk chance for at læse indholdet, og det er en skam, for så sender Google bare heller ingen besøgende i den retning” beretter han.
Et nyt website i flash eller frames udelukker ikke besøgende fra Google. Det betyder dog i praksis, at de besøgende skal købes ved hjælp af PPC-annoncer – noget, der bliver dyrere år for år eftersom flere konkurrenter ser muligheden for at konvertere kunder i søgemaskinerne.
Google kan ikke læse siden, hvis den er lavet i flash eller frames – og så har de intet grundlag udover domænenavnet og links for at sende besøgende i sidens retning.
Det indhold, Google læser på siden, er den vigtigste faktor for rankings – og derfor den, man især skal optimere. Flash umuliggør dette.
Hvis din virksomhed står overfor at skulle købe nyt website, netop har købt website eller blot ikke ved, hvordan det nuværende fungerer og nu frygter for det, er det en overvejelse værd købe en SEO-rapport.
SEO er en forkortelse for engelske Search Engine Optimization. En SEO-rapport skal vise, hvordan websitet lige nu klarer sig i søgemaskinerne. Kan siden læses, rammer virksomheden de rigtige søgeord og har de besøgende en god oplevelse på siden?
Med svar på disse spørgsmål er det muligt enten at rette de fejl, der forhindrer Google i at sende besøgende i ens retning, eller at fortsætte med det gode SEO-arbejde, man allerede er i gang med.
En SEO-rapport er en engangsydelse og kan udmærket købes hos en SEO-ekspert uden, at man skal købe fortsat søgemaskineoptimering af dette firma.
I dag er de fleste moderne Content Management Systems, forkortet CMS’er, heldigvis til at arbejde med for søgemaskinerne.
Det gælder fx for WordPress, Drupal, Umbraco og Joomla, hvilket mange tusinde danske websites i dag er bygget på. Især WordPress har opnået stor udbredelse og op imod en tredjedel af alle websites i Danmark bygger nu på php-frameworket WordPress.
Det er især tidligere teknologier som fx Microsoft Frontpage, der har gjort livet svært for søgemaskinerne – og derfor, desværre, også for ejerne af websitet, der ikke kunne se frem til mange besøgende til deres websites.