Artiklen indeholder reklamelinks
For mange danske virksomheder er det en milepæl, når de bliver omtalt i et større dansk medie.
Men for nogle gør det ondt og kan potentielt tvinge dem helt i knæ. Det sker, når de danske medier blæser en negativt vinklet historie ud på forsiden. Kunder kan vende en ryggen og døren til nye samarbejder smækkes.
Og så er det endda regelmæssigt uden grund, at danske virksomheder hænges ud.
Det skete eksempelvis for nyligt, da teleselskabet 3 af politikere såvel som medier blev beskyldt for skattesnyd for en manøvre, der få dage senere viste sig at være helt lovlig. Allerede her havde mange danskere afmeldt deres abonnement.
Venstres Søren Pind foreslår, at danske medier straffes hårdere end det sker i dag, når de bringer urigtige historier. Det skyldes de store personlige konsekvenser historierne kan have og at de færreste danskere har råd og mulighed for at slå igen.
En person, der føler sig uretmæssigt hængt ud i de danske medier, har mulighed for at søge godtgørelse og erstatning ved de danske domstole.
Det er dog en både langtrukken og økonomisk krævende affære at få sin sag for retten i Danmark. Retsafgifterne er overskuelige, men det er nødvendigt med en specialiseret advokat for at have en chance for at vinde.
Det betyder, at de fleste personer og virksomheder, der ender på forsiden, venter på at stormen lægger sig selv igen – også selvom beskyldningerne i de danske medier kan være direkte forkerte.
Erstatningen ydet af medierne, hvis de bringer urigtige historier, er i dag på få titusinder kroner samt sagsomkostninger betalt for modparten. Det mener Søren Pind ikke modsvarer det tab den skadeslidte oplever; både i form af tabt indtægt og tabt værdighed. Erstatningen skal være tilpas høj til, at det får medierne til at tjekke deres historier to gange inden de hænger en person eller virksomhed ud på forsiden.
Som virksomhedsejer skylder du dig selv et øjeblik at tænke: ”Hvad hvis min virksomhed hænges ud?”
Har du et værn af positive artikler om din virksomhed, en Trustpilot-konto med glade kunder eller måske en Facebook-side med mange ’Likes’, der kan veje op for de negative historier?
Eller vil historierne slå så hårdt, at din virksomhed reelt vil have problemer med at fungere bagefter?
Du har mulighed for præventivt at bygge et forsvar til fremtidige negative historier online i form af online reputation management.
Du kan ligeledes overveje at alliere dig med en PR-konsulent, der kan sikre positive historier i medierne til at veje op.
Vær også opmærksom på, at Trustpilot, Anmeld-Haandvaerker og lignende sider er mulige forsvarsbastioner. Én dårlig anmeldelse kan skræmme kunder væk, hvis det er eneste anmeldelse. Men hvis du gør det til en vane at få tidligere kunder til at lægge en positiv anmeldelse af dig og din virksomhed opbygger du anmeldelse for anmeldelse et værn, når den dårlige omtale rammer.
For virksomheder i vores globaliserede verden gælder det, at det ikke er et spørgsmål om hvorvidt den dårlige omtale rammer – men hvornår.
Er din virksomhed klar til det?