Artiklen indeholder reklamelinks
Traditionelt set har søgemaskineoptimering – den kunst at få ens website til at rangere højt i Googles søgeresultater – handler om at komme op på et givent, typisk generisk, søgeord. Det kunne for eksempel være ”isolering”, hvis man som tømrer tilbød isolering.
Men danskernes søgemønstre er ved at ændre sig – og det giver mulighed for at lave SEO på en anden måde, end man hidtil har gjort. Det fortæller John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk – et østjysk firma baseret i Hinnerup med speciale i netop søgemaskineoptimering:
”Muligheden for at bruge Google Places benyttes i dag af flere og flere virksomheder. Man ryger nærmest øjeblikkeligt op på side 1 på ens søgeord, når folk søger efter ens ydelse og ens by. Google Places og lokal søgemaskineoptimering bør være en meget høj prioritet hos frisører, tømrere og andre geografisk begrænsede fag” udtaler John Nielsen.
Google Places er hvad der er indrammet i blå herunder på en søgning efter ”tømrer aarhus”:
Google Places – den applikation, der giver adgang til de lokale søgeresultater – er gratis at blive oprettet på. Dog vælger mange virksomheder at betale en vis pris til en SEO-virksomhed for at få dem til at oprette Google Places-profilen og lave den dertilhørende søgemaskineoptimering af profilen.
Søgemaskineoptimering på Google Places er ikke ligesom almindelig SEO, fortæller John Nielsen.
”Det er ikke et spørgsmål at have den længste tekst, flest indgående links og så en masse tid brugt på siden, som almindelig SEO langt hen ad vejen kan koges ned til. Med lokal søgemaskineoptimering er den vigtigste faktor anmeldelser og indledende korrekt oprettelse.”
John Nielsen noterer, at man ved at få ens kunder til at anmelde en på Googles Places står godt i forhold til at komme over konkurrenterne.
Mange virksomheder, der opererer online, sender helt automatisk e-mails ud til deres kunder for at få dem til at anmelde dem på TrustPilot. Det kan have den funktion, at andre potentielle kunder føler sig mere trygge ved at handle hos en. Men i den samme e-mail, man sender ud for at få TrustPilot-anmeldelser foreslår John Nielsen, at man også vedlægger et link til ens Google Places-profil. Selv hvis blot et fåtal anmelder en på Google Places ryger man meget langt op.
Mange danske, lokale virksomheder har nemlig en Google Places profil – men det er meget få af dem, der har været i gang med decideret søgemaskineoptimering af samme. Og det skaber et hul i markedet, det er muligt at udnytte.
Fordi at Google Places er et så effektivt markedsføringsværktøj i søgemaskinerne har flere SEO-virksomheder set en mulighed for her at tjene penge. Det gør de ved at tilbyde Google Places oprettelse for mange tusinde kroner til at starte med og mange hundrede kroner løbende. Men det er der ikke nogen grund til at købe, siger John Nielsen:
”Det tager meget få minutter at oprette en Google Places profil. Løbende vedligeholdelse handler i store træk om at få flere anmeldelser ind på siden. At betale et SEO-bureau for at tage sig af opgaven er som udgangspunkt en god idé, men man kan meget nemt komme til at betale unødvendigt meget for oprettelsen, hvis ikke man kigger sig for”.