Artiklen indeholder reklamelinks
Rundt omkring i landet gør mange af de mindre kommuner noget for at tiltrække nye beboere. Især i de kommuner, der har det lidt flatterende prædikat ’udkantskommune’, vil de gerne have flere tilflyttere til kommunen.
Der bliver også gjort noget for at få tilflyttere til kommunerne rundt om i landet. Tiltagene har mange former og kan findes på mange måder.
Det er kreative kræfter, der er på spil, når kommunerne konkurrerer om borgernes gunst, og der skal tiltrækkes tilflyttere. Emnet er vigtigt for at sørge for, at kommunen og de små byer i kommunen ikke skal blive affolket.
Den første kontakt tilflyttere har til et område kan meget vel være med ejendomsmægleren, som skal hjælpe med at sælge et hus i området. Her ligget et potentiale for kommunerne i at klæde ejendomsmæglerne på til at vise mere end bare ejendommen frem.
For at komme med et konkret eksempel, skal man bruge en ejendomsmægler i Auning, hvis man har planer om at flytte til Auning eller området omkring. Byen har knap 3000 indbyggere og ligger i Norddjurs Kommune.
Her vil en ejendomsmægler ud over at vise en ejendom frem kunne fortælle om byens skole, kirken, indkøbsmuligheder og den slags. Det kan og gør mange ejendomsmæglere i forvejen, men et samarbejde med kommunen er oplagt, hvis man vil tiltrække flere tilflyttere.
Et helt klassisk markedsføringsgreb er at give noget væk. Det har man også fundet ud af i Aunings og Norddjurs’ nabokommune Syddjurs.
Her får tilflyttere en velkomstpakke fra kommunen, der indeholder nogle faktaark om kommunen, så man kan komme godt på plads. Og så indeholder de fribilletter til forskellige attraktioner rundt om i nærområdet.
Det er ikke kun et klassisk greb fra kommunens side, det er også helt klassisk fra de attraktioner, der lægger fribilletter til.
Får de vækket interessen og lokket besøgende ud til dem, er de lettere at påvirke på en positiv måde, så de bliver ved med at komme. På den måde kan samarbejdet være en gevinst for begge parter.
Derudover kan det også være en rigtig fin ting for de tilflyttende, at de får mulighed for at opdage områdets tilbud, uden de skal lægge alt for mange penge for det.
En kommune kan også opsøge de steder, hvor gæster i forvejen kommer til området for at fange interessen i at flytte dertil. Det er noget, flere kommuner gør, og på den måde drager de fordel af de aktiviteter, folk allerede kender.
Et eksempel på det er den fynske Heartland-festival, hvor Faaborg-Midtfyn Kommune har sendt folk på en decideret charmeoffensiv.
Ved festivalen stod frivillige fra kommunen nemlig klar med en hjælpende hånd i mange afskygninger. Blandt andet blev der delt madrasser ud, delt brunsviger og solcreme ud, og der blev fragtet bagage for festivalgæster.
På den måde bliver gæster mødt med gode ambassadører fra kommunen, som jo også kan fortælle lidt om de mange muligheder, der er. Også når gæsterne kommer langvejs fra og ikke rigtig kender til kommunen i forvejen.
Alt i alt er der altså mange måder at gribe udfordringen an på, og der er lige så mange måder, kommunerne gør noget ved det.