Artiklen indeholder reklamelinks
Mens der altid er butikker, der dukker op i de større byer, ser det anderledes ud, når vi kommer væk fra de tættest befolkede områder. Logikken er jo simpel nok, nemlig at de erhvervsdrivende gerne vil have så stort et kundegrundlag som muligt, men det betyder noget for fordelingen af butikkerne.
Derfor er det attraktivt at have butik i København, Aarhus, Odense, Aalborg og de andre større byer i Danmark. Anderledes ser det ud, når der ikke er lige så mange mennesker. Her er der ikke lige så stor rift om lokalerne, der bruges til at drive erhverv.
I de mindre kommuner skal der altså til tider arbejdes for at tiltrække nye virksomheder eller afdelinger af virksomheder. Det kan også være et konkurrenceparameter kommunerne imellem at kunne vise mulige tilflyttere, at der er indkøbsmuligheder. Derfor bliver det prioriteret flere steder.
Et nyligt eksempel er i Norddjurs Kommune, hvor Dansk Outlet barsler med at åbne en butik. Det skriver Randers Amtsavis. Dansk Outlet har kig på enten Auning eller Grenaa, som ligger i Norddjurs Kommune.
Tager man udgangspunkt i Dansk Outlet og deres planer i Norddjurs Kommune i enten Auning eller Grenaa, så gør det en forskel, at kommunen er aktive i at tiltrække virksomheder. Til Randers Amtsavis siger direktøren for Dansk Outlet, at Norddjurs Kommune er mere interessant end Syddjurs Kommune, fordi Norddjurs er aktive i at hjælpe virksomheden.
Der er selvfølgelig nogle typer af butikker, som altid vil være til stede, så snart der er en vis befolkning, selvom det hører til den lave ende. Som regel vil der altid være en form for dagligvarebutik, og der er også ofte sådan noget som fastfoodsteder, ejendomsmæglere eller afdelinger, frisører og den slags.
Derfor vil der sandsynligvis altid være en ejendomsmægler i Auning, og der vil også altid være en frisør at finde i Grenaa, uanset hvor Dansk Outlet ender med at lægge en afdeling.
En enkelt butiks placering kommer nok ikke til at rykke mange mennesker, men hvis det lykkes en kommune at tiltrække flere butikker, bliver det pludselig væsentligt mere attraktivt at bo i kommunen og de byer, de nye butikker kommer til at ligge i.
I det, der lidet flatterende kaldes udkantskommunerne, stiger priserne på boliger. Det tolkes som om, at der er større interesse i at købe bolig og dermed flytte til de små kommuner. Det må ses som positivt for befolkningsudviklingen i de mindre kommuner.
Hvis der kommer flere mennesker til de mindre befolkede områder, er det naturligvis også mere attraktivt at drive forretning her. Hvis man vil overleve med sin forretning, skal man naturligvis bruge kunder. Derfor er det godt, at der kommer flere mennesker.
Flere mennesker betyder flere potentielle kunder, der er en synergieffekt mellem mange af de processer, der er på spil. Det er selvfølgelig også et argument for kommunerne, at de kan sige, at folk flytter til, og kundegrundlaget dermed vokser.
Befolkningens tendenser betyder også noget for virksomhederne – eksempelvis Dansk Outlet, som tidligere var lidt bekymrede for placeringen i Grenaa og hældte til Auning midt i kommunen. Efter snak med folk fra Norddjurs Kommune, er den bekymring ikke længere så aktuel.