Artiklen indeholder reklamelinks
Da den nye postlov anno 2016 blev varslet og ikke mindst da den blev vedtaget, vakte det stor opsigt. Forringelserne er tydelige for enhver, og prisen er ikke tilmed faldet. Det er tværtimod blevet rigtig dyrt at sende post mellem to adresser med en rimelig leveringstid.
Den nye postlov betyder, at visse typer virksomheder er tvunget til at betale 27 kroner eller mere per brev, hvis det skal være fremme hurtigt. Det kan hurtigt gå hen og blive en betydelig postering i ethvert regnskab. Nogle af de virksomheder, der er tvunget, er boligselskaber.
Boligselskaber er nemlig omfattet af meget omfattende lovgivning for, hvordan og hvor ofte de skal være i kontakt med deres kunder – borgerne, der bor til leje. De skal nemlig varsle huslejeændringer og andre af den slags beskeder direkte til beboerne per brevpost.
PostNord har længe kæmpet med at forny deres forretningsmodel – de har udviklingen mod sig gennem mange år, og den udvikling er der ikke nogen chance for at vende på nuværende tidspunkt. Det er hverken bæredygtigt, praktisk eller økonomisk at sende post i et stort omfang.
Desværre formår PostNord heller ikke at gøre det attraktivt at sende post. Det betyder, at vi som forbrugere hurtigt er rykket videre til den moderne teknologi, der omgiver os. Det samme gør virksomhederne, for de skal alligevel være der, hvor deres kunder bevæger sig.
Tilbage står et blødende postvæsen, der ikke kan overleve uden statstilskud. Problemet er, at der ikke er meget at komme efter. PostNord har ikke en bæredygtig forretning eller et bæredygtigt produkt. De har et dyrt produkt, som staten ikke selv har råd til at bruge. De offentlige instanser har nemlig været nogle af de første til at flytte deres kommunikation over på de digitale platforme.
I og med at PostNords forretning ikke ser ud til at kunne forbedres uden væsentlige tiltag såsom at øge statsstøtten, indføre lovkrav om at flere ting SKAL sendes med posten eller lignende, er det på tide at kigge fremad. For de, der indtil videre, er nødt til at sende større forsendelser med PostNord ved hjælp af deres quick-brevs løsning, kan det være en stor hjælp at benytte en servicevirksomhed, der trykker portokoderne sammen med adressen – altså adressering og portokode i ét.
Skal det ikke være løsningen, vil vi i fremtiden se, at flere og flere større virksomheder vælger at gå over til at bruge e-boks-platformen. Det er især en god løsning for boligselskaber, der ellers lider under de høje priser for brevforsendelser.
Fordelen ved at anvende e-boks er, at borgerne i forvejen er forpligtede til at anvende e-boks lige så hyppigt, som de ellers ville tjekke deres postkasse. Det samme kan man nemlig ikke sige om e-mail, hvorfor det ikke er muligt for boligselskaber at sætte ind i deres regler, at kommunikationen foregår pr. e-mail.