Artiklen indeholder reklamelinks
Rollerne er byttet rundt: For blot et årti eller to siden var måden, hvorpå man solgte til kunder ved at afbryde dem med TV-annoncer og avisannoncer. I dag foregår meget af salget online, og derfor har offline markedsføring fået en helt ny rolle.
Seth Godin, amerikansk markedsføringsguru, beskriver[1] i sin bog Permission Marketing fra 1999, hvordan markedsføring er ved at blive ændret for altid. Offline markedsføring, såsom TV-annoncer og radiospots viger for moderne markedsføring såsom e-mail, de sociale medier og søgemaskineoptimering. Hvor virksomheder tidligere har afbrudt de potentielle kunder med et TV-spot skal de nu i stedet have lov til at sende dem en e-mail.
Hold dette op imod, at der nu er over 3.3 millioner danskere[2], der handler på nettet og du vil nå frem til følgende konklusion:
Salget foregår i dag online!
Hvilken rolle skaber det for de offline medier?
Søgemaskineoptimering og PPC-annoncer, altså online markedsføring, leder til salg her og nu.
Det gør en TV-annonce også, men i langt mindre omfang. Man får ikke nær samme ROI (Return of Investment) målt alene på salg. Men man får dog noget andet:
”Man får en anden synlighed. Folk søger ikke efter ens produkt, når man afbryder dem med en busreklame eller et radiospot, men når de så går det senere øger man chancen for, at de automatisk tænker på en og derfor slet ikke påbegynder en søgning online. Formålet med offline branding er at skære dem væk fra overhovedet at overveje konkurrenterne.”
Det fortæller søgemaskineoptimeringsekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk.
Årsagen til, at online markedsføring såsom søgemaskineoptimering og PPC-annoncering kan give et helt andet resultat set ud fra et stringent ROI-synspunkt er, at man med netop søgemaskineoptimering rammer folk, der allerede søger efter ens produkt.
En person skal holde en grillaften og går derfor ind på Google og søger efter ”grill”. Her klikker personen enten på en af AdWords-annoncer eller et af de organiske søgeresultater. Her er webshops, der tilbyder lige netop det brugeren søger, og derfor er der stor chance for et salg.
Man rammer få personer med søgemaskineoptimering og PPC-annoncer. Men til gengæld rammer man også lige netop de personer, der søger efter ens produkt.
I modsætning hertil rammer man et meget stort antal mennesker med fx et radiospot eller en avisannonce. Men de færreste af dem har den mindste interesse for ens produkt og endnu færre af dem sidder faktisk og skal bruge det lige nu.
De fleste virksomheder vil i dag opleve, at deres penge er bedre brugt på søgemaskineoptimering og PPC-annoncer end på at lave decideret branding af deres virksomhed ved hjælp af offline medier. Det mener John Nielsen:
”Branding i offline medier kan være et forfærdeligt stærkt værktøj, men det er først tilfældet, når ens virksomhed er af en vis størrelse og har en vis styrke at rulle ud. Kører man på alle kanaler offline kan det give en stor effekt. Men det er en effekt forbeholdt for de få. De fleste vil være bedre stillet ved at gå efter de kunder, der i forvejen søger efter lige netop virksomhedens produkt.”