Artiklen indeholder reklamelinks
Det kan være en jungle at finde ud af, hvordan man får skabt opmærksomhed omkring sit produkt i dagens Danmark. Mulighederne er overvældende mange, og hvis man spørg fem forskellige forretningsfolk, hvordan de gør opmærksom på deres produkter, får du næppe fem ens svar.
Med internettets fremkomst har der åbnet sig et hav af muligheder. De sociale mediers indtog har desuden pustet ekstra til ilden, og der er ingen tvivl om, at annoncering online bliver mere og mere populært. Men det betyder også, at konkurrencen spidser til.
Hvis du vælger at annoncere på Facebook, samtidig med du skal ligge nummer ét på ti søgeord på Google og have mange følgere på Instagram, så bliver det hurtig en dyr og ekstremt tidskrævende mission. Og for nogle vil det ganske enkelte være umuligt. Heldigvis er det heller ikke nødvendigt med så bred succes. Faktisk kan du vælge sadle om og i stedet markedsfører dig på helt gammeldags vis.
Markedsføring handler i høj grad om at skabe opmærksomhed omkring et produkt eller en virksomhed. Og når alle andre konkurrenter har samme formål, gælder det om at skille sig ud fra mængden. Så hvis alle andre går efter at finde deres kunder online, skal du måske vælge en helt anden retning.
Det kan være, at du skal gå tilbage til det, der virkede før i tiden og smide en brochure i folks postkasser. I og med at hele hverdagen er blevet meget digital, vil folk se det som noget lidt særligt, hvis der pludselig er noget i deres postkasse, som ikke blot er en regning.
Derfor kan du vælge at ty til digitaltryk og få laver en brochure, flyer eller lignende for at få dit budskab ud. Og hvis du vælger at få den skåret i en anderledes facon en det normale foldede A4, er du næsten sikker på, at folk vil studse over dit produkt. Herefter gælder det om at have et kort og konkret budskab, som gør folk stopper op og bliver interesseret.
Det er dog værd at holde sig for øje, hvilke typen virksomhed du har, samt hvilket produkt du vil sælge, inden du vælger annonceringsform. Vælger man de analoge tryksager, er der nogle begrænsninger, man skal være opmærksom på. Først og fremmest gælder det om at sælge sit budskab kort og klart.
Jo mere konkret et produkt du sælger, jo lettere vil det være. Det er eksempelvis noget lettere for folk at forstå, hvis du sælger sofaer, end hvis du sælger IT-sikkerhedsløsninger. Sofaen er meget konkret, og du kan sågar printe et billede, så kunden med det samme kan tage stilling til produktet. Ligeså snart det bliver abstrakt kræver det mere tid for kunden at aflæse, og så risikere du at ryge samme vej som tomme kuverter og læste tilbudsaviser.
Så har du et konkret produkt, så er det absolut værd at overveje, om du skal ud i folks postkasser. Ellers giver det nok mere mening at annoncere på andre måder, eksempelvis online. For der er helt sikkert en grund til, at online annoncering vinder frem – for der kan være en masse kunder og dermed penge at hente. Men det betyder ikke, at de gamle metoder ikke virker længere. Hvis man altså bruger dem rigtigt.