Artiklen indeholder reklamelinks
Pagerank har i mange år været anvendt til det daglige arbejde med Google optimering. Pagerank er et tal fra 0-10, logaritmisk stigende, der angiver, hvor meget troværdighed et site har i Googles øjne.
Værktøjet har derfor været super for ikke så tech-savvy i forhold til at vurdere troværdigheden af et site, ligesom det har været brugt i det daglige arbejde med Google optimering til at skabe sig et overblik.
Men værktøjet er ved at slå sig selv ihjel – og det på grund af de manglende opdateringer.
Pagerank opdateres i realtid inde hos Google og anvendes blandt mere end 200 andre faktorer til at bestemme et sites organiske placeringer. Men den synlige Pagerank, den, der kaldes toolbar-pagerank og som bruges i det daglige arbejde med Google optimering, er ikke blevet opdateret siden februar 2013.
“Google plejede at opdatere efter et par måneder, men det er gået helt i stå nu, og vi er flere, der tvivler på, at vi nogensinde kommer til at se en opdatering til værktøjet” fortæller John Nielsen, ejer af OnlineSynlighed.dk, der til daglig arbejder netop med Google optimering.
“Toolbar-pagerank har altid været et nyttigt værktøj til at skabe sig et overblik, men jeg er næsten gået bort fra at benytte det den dag i dag, da det simpelthen ikke er opdateret. 8 måneder i internetregi er meget lang tid” uddyber han.
Google har med en video fra tidligere i 2013 i en video, ved lederen af antispam-holdet Matt Cutts, været ude at sige, de ingen planer har om at slå toolbar-pagerank ihjel. At værktøjet fortsat vil blive opdateret og tjene som en måde for de, der ikke arbejder med Google optimering til at danne sig et overblik over et givent website.
Men når værktøjet nu ikke opdateret i snart 9 måneder kan det være godt det samme, fortæller John Nielsen:
“Deres gode intentioner til trods devaluerer de værdien af deres eget produkt ved ikke at opdatere værdierne offentligt. Jeg er glad for, de har planer om at gøre det, men indtil de rent faktisk opdaterer toolbar-pagerank har jeg ikke mulighed for at bruge den. Gode intentioner skaber ikke resultater.”
I juni 2011 besluttede Google, at brugere af Firefox ikke længere skulle have adgang til den almindelige toolbar-pagerank (uden et uofficielt plugin). Supporten blev slet og ret droppet.
Googles egen browser, Google Chrome, har aldrig haft en Google toolbar eller en decideret Pagerank-knap. Det har man dog mulighed for at installere selv via et uofficielt plugin som fx SEO Site Tools (et i øvrigt godt værktøj til almindelig Google optimering).
Internet Explorer er den sidste browser, der i dag har decideret support til toolbar-pageranken. Og det er, hvis man spørger John Nielsen, et spørgsmål om tid, før også denne forsvinder:
“Jeg tror ikke supporten for toolbar-pagerank overlever i Internet Explorer til 2014. Vi har set så mange eksempler på, hvordan Google bid for bid har fjernet supporten, og nu mangler blot det sidste, store hug – det er et spørgsmål om tid”.