Artiklen indeholder reklamelinks
Søgemaskineoptimering (SEO) som felt er præget af, at der ingen officiel uddannelse, autorisation, brancheforening eller lignende er. Det betyder, at alle har mulighed for at kalde sig søgemaskineoptimerings-ekspert og sælge deres ydelser derefter.
Det er for langt de flestes vedkommende ikke et problem – tværtimod. Det øger konkurrencen og sikrer, at udbyderne af søgemaskineoptimering hele tiden gør deres ypperste for at levere et godt resultat for deres kunder. For majoritetens vedkommende er den frie adgang et stort plus.
Men en lille kerne benytter dette til at binde deres kunder i urimelige kontrakter og vilkår.
Et af de grelle eksempler – hvor man som søgemaskineoptimeringskunde skal passe på – er hvor en SEO-leverandør benytter sig af skyggesider.
En skyggeside, også kaldt et supplementside, er et website ejet af SEO-udbyderen, men hvor kundens website ”spejles” (kopieres over på) og hvor arbejdet udføres.
Det betyder, at hvis jeg som kunde ejer hundemad.dk, så laver min SEO-leverandør hundemad.seoleverandør.dk. Arbejdet udføres på et domæne, jeg ikke ejer. De rankings, der opnås her ved hjælp af søgemaskineoptimeringen er altså på et domæne, jeg ikke ejer.
Hvis jeg senere ønsker at opsige samarbejdet – måske fordi jeg har opnået de ønskede placeringer eller fordi det modsatte er sket – kan min SEO-leverandør så vælge at lukke siden ned.
Så vil alle mine gode placeringer forsvinde, men jeg vil stadig have betalt min SEO-leverandør.
Det er teknisk set lovligt. Men man bliver som kunde taget som gidsel af ens søgemaskineoptimeringsudbyder.
Man bør aldrig indgå et samarbejde med en leverandør af søgemaskineoptimering, der ønsker at benytte sig af skyggesider.
Et andet eksempel er hvor søgemaskineoptimeringsudbyderen ønsker at binde kunden i en urimelig bindingsperiode. Det kunne være 6 måneders opsigelse på en kontrakt til 10.000 kroner om måneden.
Der er ikke så meget at sige til dette punkt – man bør aldrig binde sig i lang tid ad gangen, her forstået som flere måneder ad gangen, når man køber søgemaskineoptimering. Det ændrer SEO som fag sig for meget til.
Hvis din søgemaskineoptimeringsudbyder ønsker at binde dig med en kontrakt frem for effekten af deres arbejde i søgemaskinerne bør du ligeledes finde en anden udbyder.
Hvis du finder en leverandør – der hverken benytter sig af skyggesider eller binder dig med kontrakter – bør du sidst, men ikke mindst bede om dokumentation for tidligere udført søgemaskineoptimering og referencer.
Dette er ikke relateret til juridisk at komme i klemme – men netop fordi at alle kan kalde sig SEO-eksperter, bør du være ekstra påpasselig ledende op til starten af samarbejdet.
Bed om dokumentation for tidligere udført arbejde. Især inden for grenen linkbuilding, en vital del af søgemaskineoptimering, hvor man i dag for et dårligt stykke arbejde kan blive straffet af søgemaskinerne, bør du bede om dokumentation for tidligere udført arbejde.
Bed også om referencer for tidligere udført søgemaskineoptimering. Tag kontakt til et par af disse referencer for at være sikker på, arbejdet er udført ordentligt, effekten har været vedvarende og samarbejdet i det hele taget har været en succes.
Søgemaskineoptimering som markedsføring lader dig høste frugten af arbejdet mange måneder og år efter, det store arbejde er udført. Men det kræver, du bruger tid på til at starte med at finde en troværdig og dygtig udbyder, der ikke binder dig på andet end sit gode arbejde.