Artiklen indeholder reklamelinks
Hvert år giver brancheforeningen FDIH et overblik over, hvordan det står til med handel på nettet i Danmark, og der er altid spændende ting at tage fat i. Det er den store, årlige e-handelsanalyse, som kaster lys over tingenes tilstand.
Det er ikke nogen overraskelse, at danskerne godt kan lide at handle på nettet – den tendens har vi set længe, og igen i 2018 blev der sat rekord med 129,3 milliarder kroner. De seneste mange år i træk har handlen på internettet sat rekord, så tendensen ser ud til at fortsætte.
Årsagerne til at handle på nettet er til gengæld mere uforudsigelige, når man deler e-handlen op i forskellige kategorier. Det mest yderligtgående resultat i forhold til årsagen til at handle på nettet delt op i kategorier i FDIH’s analyse kommer inden for personlig pleje, kosmetik, medicin og kosttilskud.
Selvom kategorien af nogle vil blive anset som til den brede side, så svarer 40 procent af de adspurgte inden for denne kategori, at den primære årsag til at handle på nettet er, at varen er billigere end i fysiske butikker.
Som nævnt er der lidt overlap med andre, men med undtagelse af kosmetik falder produkterne i denne kategori inden for apotekernes virke. Webapoteket var det første online apotek i Danmark, som ikke var en online version af et fysisk apotek, og det er et symptom på udviklingen.
Mere handel bliver lagt online, og en af grundene er altså prisen. Det større udvalg er med til at presse priserne ned, ligesom at det ikke er nødvendigt for webshops, der kun er online, at betale leje for en butik. Her handler det kun om lager.
Prisen på apoteket online kan altså have noget at gøre med, at folk handler produkter inden for denne kategori online, men det ser meget anderledes ud i andre kategorier. Således svarer kun 4 procent, at ’varen er billigere end i fysiske butikker’, når man spørger til kategorien kulturoplevelser, og i kategorien rejser er det kun 6 procent.
Apotekerne har længe været underlagt streng lovgivning, så tidligere kunne apoteker kun være online, hvis de var en salgskanal for et fysisk apotek. Sådan er det ikke længere, og fra politisk side har man garanteret skævet til forbrugsmønstrene i samfundet.
Man hører med jævne mellemrum, at de fysiske butikker lider under handlen på nettet. En udbredt vinkel er, at forbrugerne går ned i de fysiske butikker og prøver tøj, spørger om elektronik eller andre lignende ting for så bare at gå hjem og købe tingene – nogle gange billigere – på nettet.
Andre tal fra FDIH’s analyse peger dog på, at det ikke er det generelle billede. Således har kun 3 procent af deltagerne i undersøgelsen svaret, at de først undersøger et produkt i fysiske butikker, inden de køber noget på nettet.
88 procent undersøger derimod (hovedsageligt) produkter på nettet, inden de også vælger at købe en vare på nettet. Det peger altså imod det skræmmebillede om, at butikkerne fungerer som informationscentre og prøverum for produkter uden at få noget af omsætningen på dem.