Artiklen indeholder reklamelinks
Selvom mange virksomheder efterhånden er gået den digitale vej, når det kommer til markedsføring og branding, er der stadig nogen virksomheder, der benytter sig af tryksager som breve og magasiner. Hvis din virksomhed sender mange tryksager til kunder og medlemmer eller som en del af jeres markedsføringsstrategi, kan det koste dyrt både på bankkontoen og på miljøkontoen.
Der kan derfor være mange grunde til at tænke lidt mere miljøvenligt, og måske udskifte dele af den trykte markedsføring ud med den digitale.
De fleste ved formentlig, at tryksager og brevpost vejer tungt i miljøregnskabet. Det betyder dog ikke, at din virksomhed nødvendigvis behøver at gå digitalt med alle jeres virksomhedsprocesser og markedsføring. Med nogle få tips kan din virksomhed lave en grønnere omstilling, uden at I behøver at skulle give afkald på jeres brevpost og magasinpost.
Hvis I sender mange breve eller magasiner, kan det hurtigt blive omkostningsrigt for virksomheden. Samtidig er det heller ikke miljøvenligt med flere hundrede siders papir til brevpost, der bliver sendt flere gange om året eller måneden.
Sender din virksomhed mange omfangsrige magasiner årligt, kan I derfor vælge at skære både antallet og omfanget ned. I stedet for at sende magasiner og breve ud 10 gange om året, kan I nøjes med at udsende jeres magasin 4 gange årligt, og samtidig korte magasinet ned til færre sider. Dermed kan jeres kunder og medlemmer også være sikker på, at det som de modtager er relevant og giver dem masser af værdi.
Der er mange fordele ved fysisk post og magasiner, der med adressering kan blive leveret direkte til postkassen. Det skaber opmærksomhed hos modtageren, og skiller din virksomhed ud fra mængden. Hvis du vil skåne miljøet, bør du dog overveje at skifte noget af brevposten ud med digital post.
Både nyhedsbreve og informationsbreve kan du eksempelvis med fordel sende digitalt via e-mail i stedet for med posten. På den måde kan du også være sikker på, at dine kunder eller medlemmer modtager brevene – og til tiden, hvilket ikke altid er sikkert eller gør sig gældende med breve, der bliver leveret med posten.
Når virksomheder, foreninger og organisationer udsender magasiner til medlemmer og kunder, bliver magasinerne ofte pakket ind i plastik. De senere år er der kommet mere og mere fokus på plastik. Det skyldes, at plastik ofte er skidt, da det ender i naturen, hvor det gør skade.
Hvis din virksomhed gerne vil tænke mere miljøvenligt, bør I derfor undgå at bruge plastik til at pakke magasinerne ind med. Har I brug for, at magasinerne holdes sammen på grund af indstik som følgebreve eller reklamer, der skal medsendes, kan I med fordel vælge mere bæredygtige materialer til at holde sammen om magasinet.
Flere og flere forbrugere går op i miljøet, og tænker over, hvordan de kan blive miljøvenlige i deres dagligdag. Med det stigende fokus på miljøet, er forbrugerne derfor mere tilbøjelige til at handle ved virksomheder og tilbøjelige til at blive medlem af organisationer og foreninger, der er miljøbevidste.
Hvis din virksomhed laver en grøn omstilling og bliver mere miljøvenlig i forbindelse med udsendelse af brevpost og andre tryksager, bør I derfor bruge det bevidst i jeres markedsføring og reklamere for det. Det kan være til gavn for virksomheden og øge salg og kundeemner.