Artiklen indeholder reklamelinks
På en arbejdsplads skal rigtig mange ting fungere på samme tid, der skal koordineres, planlægges og være plads til uenighed omkring tingene. Fungere det ikke som de skal risikere man, at det går ud over virksomhedens omsætning. Derfor bør virksomhedens direktion og ledere gå meget op i, at få det hele til at fungere godt for alle.
I de fleste virksomheder bliver der afholdt medarbejder samtaler, hvor trivsel på arbejdet bliver bragt op. Dertil er det vigtigt som ansat, at gå til sin leder eller chef, hvis man ikke har det godt, eller hvis der er noget, der ikke fungere ordenligt for dig. Er du selv den ansvarlige, skal du lære at arbejde med disse ting – over for dig selv.
Positivitet betyder rigtig meget for mennesker, og derfor bør man gå meget op i, at alle skal være positive. Alting kan hurtigt gå hen og blive negativt, og begge dele smitter. En virksomhed, hvor der bliver gjort meget ud af, at have positive medarbejdere oplever, at der er en langt højere produktivitet, effektivitet, lavere sygefravær og dermed også lavere omkostninger på personalet.
Det er helt klart nogle tiltag alle virksomheder bør overveje, da der kun kommer gode resultater ud af det. Det virksomhederne gør for, at sikre disse goder er ret simple – her er hemmeligheden positiv psykologi.
Hvad er positiv psykologi? Helt lavpraktisk handler det om, at skabe et godt miljø på arbejdspladsen. Der skal være nogle forudsætninger, der giver velvære og dermed får alting til at fungere optimalt. Der kan også bruges til andre ting, herunder hvordan man som virksomhed og leder kan øge trivslen på arbejdspladsen og finde ud af, hvordan både du og dine kollegaer kan undgå stress.
Alt afhængig af, om det er dig selv, dine kollegaer eller hele arbejdspladsen som helhed, der trænger til at blive ændret i en mere positiv retning, så kræver det, at lederen er god til at kommunikere. Er det ikke tilfældet, så kan der arbejdes med det.
Alle kan lære at være en god og fair leder, som også kan tage sig af de trælse opgaver, som medfølger, når man er leder. Her kommer nogle gode idéer til, hvordan man får en mere positiv arbejdsplads.
For at finde ud af, hvad der skal til, for at give virksomhedens personale et boost i hverdagen, skal man huske at være opmærksom på, hvad der fungere i virksomheden. Ret fokusset, og se på hvilke tidspunkter er arbejdspladsen bedst? Lad hele arbejdspladsen være med til, at skrive dagenes begivenheder ned, hvor i sammen finder ud af, hvad der fungere godt, og sæt nogle forudsætninger for de ting der allerede virker, for at styrke det der fungere.
Alle medarbejdere er forskellige – og dermed har de også forskellige egenskaber. Sørg for at give dem ros, og giv dem flere opgaver inden for det de er gode til, og lad være med at ligge så meget vægt på det de ikke er så gode til.
Det viser sig, at mennesker som lægger mest vægt på det de er gode til og deres styrker i dagligdagen, og som sætter mindre fokus på deres svagheder, er langt mere engageret i deres arbejde, og vil også have en meget mindre sygefravær – end hvis det bliver gjort omvendt.
Som leder skal man fortælle sine kollegaer og medarbejdere, at de gør det godt. Det positive feedback bør fylde cirka tre gange så meget som det negative. På den måde vil både samarbejde, effektivitet og trivsel blive langt bedre.
Når der skal roses, skal lederes fokuserer på det der var godt ved det medarbejderen udførte – hvad er det lederen sætter pris på ved netop denne opgave?
Fokusset skal rettes mod den konkrete adfærd, og ikke på de personlige træk. Ved konkret adfærd kan alle i virksomheden relatere sig til og gentage, hvor på det personlige plan er det sværere at ændre på tingene eller leve op til kravene.
Der skal være plads til, at alle kan få et pusterum ind i mellem. Det kan være i form af små pauser, hvor man lige får lov til at lave noget, der gør en glad. Det kan være en kort lille gå tur, en video på youtube eller bare en samtale med kollegaerne. Dette kan øge produktiviteten, effektiviteten, kreativiteten og derved hele virksomheden.
Her skal lederen gå forrest, og lade resten af flokken gå med. Det giver positive tanker, følelser og snak, og positive mennesker har det bedre. De får en bedre forståelse for tingene, kommer på flere idéer, bliver bedre til at være sammen med kollegaerne – idet de knytter et bånd, og til sidst kan de også præsentere sig langt bedre i forskellige jobsituationer.
Økonomi bliver ofte brugt som belønning, men det får kun kortvarig virkning på medarbejderen – mere vil have mere. Derfor skal man som leder finde på nye former for belønning. Det kan være oplevelser til at gøre positiviteten synlig offentligt.
Sørg for at anerkend medarbejderne. Det kan også gøres på flere måder, men har også en stor virkning på den positive adfærd på arbejdspladsen.
Husk at alle kan fejle, og der vil være nogle personer der er bedre til at tage imod modgang end andre. At fejle er en stor del af livet, og man skal lære at håndtere det – men arbejdspladsen skal også kunne acceptere fejl.