Artiklen indeholder reklamelinks
At Google er begyndt at straffe de websites, der har forsøgt at lave grov manipulering ved hjælp af linkbuilding, er ikke noget nyt – men spørger man en SEO-ekspert betyder dette ikke, at man skal være bange for, hvilke links man sidder og skaber en lørdag aften.
Linkbuilding – at skabe links til ens website fra andre domæner – har altid været en meget effektiv måde at lave søgemaskineoptimering på. Det er det stadig. Men har man fingrene meget langt nede i kagedåsen, forstået på den måde at man laver store mængder irrelevante og spam-lignende links, kan man nu også få dem i klemme og blive decideret straffet i søgemaskinerne.
Men det er ikke noget almindelige virksomheder skal være bange for, hvis man spørger SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:
”Google går kun ind og decideret straffer et website i de absolut groveste tilfælde. Det er i de tilfælde, hvor ejeren ikke har været i tvivl om, hvad han har haft gang i” forklarer John Nielsen og fortsætter:
”Sidder man blot og skaber et enkelt link til ens website i ny og næ fra fora, blogs, venner og bekendte har man intet at være bange for. Tværtimod burde man næsten stige når de, der forsøger sig med manipulation først begynder at falde.”
At man kan blive straffet for tvivlsomme indgående links er relativt nyt i søgemaskineoptimeringsregi. Tidligere løb man den risiko, at ens links kunne blive værdiløse – men det er først med nylige opdateringer i løbet af 2012, at indgående links har kunnet decideret skade et website.
Det har også ført til spekulationer om, hvorvidt man er i stand til at skade ens konkurrenter ved at sende store mængder af irrelevante links i deres retning. Computerworld.dk besvarede det spørgsmålet bekræftende i første halvdel af 2012, hvor konkurrenterne inden for e-cigaret-kategorien var gået løs på hinanden med skadelige links.
John Nielsen nævner, at der for de fleste websiteejere er langt større farer på eget site, end hvad de laver af indgående links.
Især nævnes risikoen for at lave såkaldt duplicate content, forkortet ”DC”. DC forekommer, når en tekst er til stede enten på flere underside på samme domæne eller kan findes på flere domæner. Google ønsker kun at vise et givent resultat én gang i søgeresultaterne – og hvis to sider derfor har den samme tekst kan kun en af dem blive vist.
Som noget relativt nyt kan et helt domæne også tage skade af, at der på enkelte undersider er duplicate content.
”Man risikerer nemt, at ens website skaber duplikeret indhold uden, at man egentligt har noget at gøre med det. Populære CMS’er er ikke bygget til at følge søgemaskinernes retningslinjer stramt, og det skal man som websiteejer være klar over, hvis man gør sig forhåbninger for at få besøgende fra Googles søgemaskine af”, fortæller John Nielsen.
En anden stor fare er at have for mange elementer og dårlig kode på ens website. Et sløvt website skaber en dårlig brugeroplevelse og det kan føre en ned af Google i raketfart.
”Duplicate content, loadhastighed, dårlige tekster og ringe opsætning er større farer for den almindelige websiteejer end farlige links” konkluderer John Nielsen.