Artiklen indeholder reklamelinks
SEO – søgemaskineoptimering, det at forbedre de organiske placeringer i søgemaskinerne for et givent site – bliver proklameret dødt fra tid til anden.
Det gør det fordi, at Google med jævne mellemrum opdaterer deres algoritme, efter hvilken søgeresultaterne opstilles, med henblik på at undgå decideret manipulering med søgemaskinerne.
Men søgemaskineoptimering handler ikke om at manipulere med søgeresultaterne – derfor er det også mere i live end nogensinde før, siger ekspert:
“Det er kun blevet mere værd at ligge i toppen af søgemaskinerne, og det er stadig muligt med en stor indsats at komme derop. Du kan ikke snyde dig på vej til toppen, men investerer du timer og penge i at lave et godt website og promovere dette naturligt, får du også topplaceringerne”.
Sådan lyder det fra SEO-ekspert John Nielsen fra den Hinnerup-baserede virksomhed OnlineSynlighed.dk. Han fortsætter:
“SEO som i manipulation af søgemaskinerne har været dødt længe, men hvad jeg kalder god SEO, altså at lave et rigtigt godt og indekserbart website med godt indhold og derudover gode markedsføringskampagner online virker helt fortrinligt”.
Årsagen til, at SEO ofte erklæres død af såvel pressen som faktisk praktiserende søgemaskineoptimister er, at SEO i lang tid har været associeret med snyd og humbug.
SEO handlede om at manipulere med søgeresultaterne. At spamme blogs og fora med henblik på at få links til automatisk oversat tekst, der var stjålet fra tredjepart.
Sådan er der også nogle, der laver SEO, fortæller John Nielsen – men det er ikke dem, der ryger til tops i søgeresultaterne:
“Du bliver aldrig nummer 1, hvis du bruger sådanne kortsigtede metoder. Det tager længere tid at nå til tops, når du laver god SEO, men til gengæld bliver du på toppen, når først du har fået placeringen. Og det er immervæk sjovere end at rode rundt i uvisheden med et straffet site”.
John Nielsen refererer her til en nylig ændring i Googles algoritme, der betyder, at man som websiteejer nu kan blive straffet for tilpas aggressiv søgemaskineoptimering.
Især har det vist sig muligt at få en straf for ens aktiviteter, såfremt man har været meget aggressiv med at pege “dårlige” links mod ens website. Med “dårlige links” forstås irrelevante links i stor mængde fra sider, man ikke ønsker at blive associeret med.
Den kortsigtede form for søgemaskineoptimering – den, der handler mere om manipulering end optimering – gør brug af sådanne links. Derfor har disse sider også begrænset levetid i toppen af Googles søgeresultater. Men det stopper ikke folk fra at prøve:
“Der vil altid være nogle, der er fristet af de her såkaldte quick wins inden for SEO. Men det er ikke dem, man skal være bange for, hvis man sidder og bruger lang tid og virkeligt planlægger ens kampagner, for brugerne af de kortsigtede ryger altid ned i søgeresultaterne til sidst” afslutter John Nielsen.
Alternativet til søgemaskineoptimering er såkaldt PPC-annoncering, hvor man som budgiver betaler et givent antal kroner for at modtage et klik på præcis den søgefrase, man ønsker at annoncere på. Her kan man komme til tops i søgemaskinerne fra den ene minut til det andet, men man får til gengæld lov til også at betale ved kasse et.