Artiklen indeholder reklamelinks
Vi kan i Danmark godt lide at sammenligne os med vores broderlande i Sverige og Norge. Men den sammenligning falder ikke ud til vores held alt afhængigt af, hvordan man ser på det, når det kommer til søgemaskineoptimering.
At få et givent site til at rangere højt på et søgeord i Danmark er nemlig langt sværere end tilfældet er i Sverige og Norge.
Grunden til dette er, at danskerne i meget høj grad på et tidligt tidspunkt tog nethandel til sig.
“I dag handler over 3 millioner danskere på nettet. I forhold til, at vi er under 6 millioner og at vi har mange børn og ældre, der ikke kan eller vil handle online, er det en meget stor del af befolkningen. Markedet er med andre ord enormt i Danmark. Det er konkurrencen på søgemaskinerne derfor også.”
Det fortæller John Nielsen. Han arbejder professionelt med søgemaskineoptimering i Danmark fra basen i Hadsten og virksomheden OnlineSynlighed.dk.
Svenskerne og nordmændene handler også i høj grad ind på nettet – men alligevel er konkurrencen i de lande til at overskue i forhold til SEO:
“Jeg har flere bekendte, der ønsker at gå ind i vores nordiske broderlande, men har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft inden for SEO, mens de vælter i tilbud her i landet. Det er det samme billede, jeg har fra svenske bekendte, der ønsker at gå fra Sverige til Danmark” fortæller John Nielsen.
Den store konkurrence på søgemaskineoptimering i Danmark har dog også ført til lavere priser end i vores nabolande.
“Du kan finde søgemaskineoptimering til billigere priser i Danmark end tilfældet er i udlandet. Det er slet ikke mit indtryk, at unge mennesker sidder og laver SEO i fx Norge og Sverige, mens du ved at gå ind på Amino.dk på et splitsekund kan finde adskillige studerende, der sidder og tilbyder søgemaskineoptimering ved siden af studiet” fortæller John Nielsen.
De lavere priser til trods koster søgemaskineoptimering i Danmark i hvert fald det samme, hvis ikke mere, end for lignende søgeord i Sverige, da konkurrencen er så høj her i landet.
Fordi at konkurrencen er så høj inden for søgemaskineoptimering tvinges mange danske virksomheder til at kigge mod alternative trafikkilder.
Den store konkurrence betyder nemlig, at man som virksomhed skal lægge et forholdsmæssigt stort beløb her og nu uden at være sikker på at få dette igen senere. Søgemaskineoptimering er ikke et fag med garantier, men et fag, der afhænger af hvor dygtig ens SEO-mand er, hvor dygtig ens konkurrenter er – og til en vis grad hvordan månen også står på himlen.
“Mit indtryk er, at mange først og fremmest bruger kilder som Google AdWords og BingAds til at få kunder ind i butikken her og nu. Så begynder de først på søgemaskineoptimering, når de føler, de har plads i budgettet – og det når mange virksomheder bare ikke til”.
Udover PPC-annoncering som AdWords og BingAds og søgemaskineoptimering er bl.a. sociale medier, køb af bannerannoncering, nyhedsbreve, affiliate markedsføring og lignende kilder til trafik for bl.a. danske webshops.
Ingen lige så sjove som den “gratis søgemaskineoptimering” – men her er barren sat ubarmhjertigt højt i Danmark.